7 zásad neodolateľného nadpisu
12. 05. 2016 Autor Miroslava KuľkováNadpis rozhodne o tom, či si v internetovej džungli prepchanej informáciami váš článok vôbec niekto otvorí. Môžete mať úplne vyšperkovaný text, ale bez úderného nadpisu sa to nikto nedozvie. Ako ho teda vytvoriť tak, aby sa mu jednoducho nedalo odolať?
1. Nesľubujte, čo nedokážete splniť
Zvyšujte čítanosť, nie bounce rate. Nadpis by mal v prvom rade návštevníka informovať o tom, čo sa v článku dozvie. Keď sa to, čo ste ním sľúbili, v texte nenachádza, čitateľ bude nespokojný. Síce si na jeden článok klikne, ale na blog sa už viac nevráti. Budujte dôveru a tvorte relevantné nadpisy.
2. Choďte priamo k jadru veci
Ľudia sa na internete snažia čo najrýchlejšie zorientovať, a tak písaný text očami skôr skenujú. Uľahčite im orientáciu jasným nadpisom a trefnými podnadpismi a oni sa začítajú. Ľudia tiež vo všeobecnosti radi vedia, čo ich čaká – čím presnejší nadpis, ktorým sa odlíšite od ostatných, tým lepšie pre vás a návštevnosť vášho blogu.16 prípadov zle vypchatých zvieratiek je lepší názov pre článok, než Niekedy to proste nevyjde. Navyše, podľa analýzy HubSpotu majú nadpisy s upresnením, či sa jedná o infografiku, interview alebo niečo iné, až o 38 % vyššiu úspešnosť.
3. Buďte struční
Nikoho nebaví čítať dlhé vety a nadpisy. Americký copywriter Nick Usborne hovorí, že prvých 5 slov v nadpise je na získanie čitateľa najdôležitejších. Podľa prieskumu HubSpotu má ideálny nadpis 8-12 slov a pod 70 znakov (v SERPe ho tak uvidíte celý). Chcete, aby boli vaše články populárne na sociálnych sieťach? Najvyšší počet zdieľaní na Twitteri dosiahli podľa HubSpotu nadpisy o dĺžke 8-12 slov, najviac lajkov na Facebooku získali články s titulkami dlhými 12-14 slov. Je ale nutné dodať, že v slovenčine by bol ideálny počet slov pravdepodobne nižší.
4. Nepreháňajte to s KW
Článok s nadpisom Nie je skriňa ako skriňa – porovnanie vstavaných skríň a voľne stojacich skríň, v ktorom sa slovo skriňa objavuje v každej vete, je nielen podozrivý pre vyhľadávače, ale aj peklom pre čitateľa. Vyhnite sa tomu. Zakomponujte kľúčové slovo do prvých 5 slov nadpisu, ak je to prirodzené. Rozhodne ale nevytvárajte umelé podnadpisy pre ďalšie kľúčové slová, ak to nemá žiaden ďalší význam.
5. Poznajte svoje publikum
Účelom vášho webu nie je upútať akéhokoľvek návštevníka. Vy chcete textom prilákať takého, ktorý vám prinesie viac konverzií. Ktorému je váš produkt alebo služba primárne určená. Viete, kto to je? Predstavte si ho pri písaní a píšte to priamo jemu. Prispôsobte mu jazyk a štýl textu. Na niekoho budú platiť odborné nadpisy, iný neodolá troške bulváru.
6. Vzbuďte záujem
Slová hovoria, emócie predávajú – hovorí klasická marketingová poučka. Pri tvorbe kampaní totiž marketéri skutočne zaznamenali 31% nárast konverzií, keď kampaň cielili na emócie. Jednou z ciest, ako v čitateľovi vzbudiť záujem o váš článok, je práve mieriť nadpisom na emócie – naliehavosť (musí si to prečítať, inak mu ujde životne dôležitá informácia) alebo zvedavosť fungujú spoľahlivo. Existujú tiež slová, ktoré majú veľký konverzný potenciál – napríklad známych 20 najpresvedčivejších slov Davida Ogilvyho. Používajte ich spolu s akčnými slovesami vo svojich nadpisoch. Veľmi dobre fungujú tiež číslovky – sú vizuálne príťažlivé a človek presne vie, koľko tipov/zásad/prípadov atď. má v texte čakať.
7. Pravidlo 4 „U“
Je môj nadpis užitočný? Naliehavý? Jedinečný? Špecifický? Ak ste vytvorili kvalitný nadpis, mali by ste si na všetky otázky odpovedať kladne.
- USEFUL – použiteľné/užitočné
- URGENT – naliehavé
- UNIQUE – jedinečné
- ULTRA-SPECIFIC – špecifické
Cesta za populárnym blogom alebo webom je dlhá a tŕnistá, začína ale u perfektných nadpisov. Túto alchýmiu sa našťastie môžete naučiť. Ak si s textami na svojom webe neviete rady, kontaktujte nás. Radi vám s nimi pomôžeme.
Komentáře