10 filmov, ktoré by mal vidieť každý marketér
09. 09. 2016 Autor Jakub ZahurskýZapátrali sme vo vodách kinematografie a vylovili pre vás 10 tipov na filmy, ktoré by nemali uniknúť žiadnemu marketérovi. Pozrite sa, ktoré to sú!
1. Ďakujeme, že fajčíte
Za chytľavým názvom sa skrýva známy film, ktorý prináša množstvo cenných poznatkov pre marketérov. Ako hlavný hrdina vystupuje lobbista pre tabakovú spoločnosť. Tá pochopiteľne chce, aby fajčilo čo najviac ľudí, čo na druhej strane pochopiteľne nie je jednoduché dosiahnuť. Snímka poukazuje na schopnosti hlavného hrdinu, ktorý má za úlohu urobiť z fajčenia cool aktivitu. Pri svojej práci zájde až tak ďaleko, že vyrazí na Deň otcov do základnej školy, kam chodí jeho syn, a jeho spolužiakov a triednu učiteľku presviedča, že fajčenie vlastne vôbec nie je také zlé.
Tento film názorne ukazuje, ako veľmi sú ľudia pod nátlakom vybrúseného marketingu zraniteľní. Človek chce byť presvedčený, chce veriť tomu, čo hovoria ostatní. Na trh sa tak môže dostať prakticky čokoľvek.
2. Jonesovci
Dej filmu Jonesovci sa odohráva na predmestí amerického mesta plného zbohatlíkov. Jedného dňa sa sem nasťahuje nová, ukážková rodinka – otec, matka, dcéra a syn. Javia sa ako perfektná americká rodina. Majú drahé autá, drahé oblečenie a k tomu všetkému sú šťastní (aspoň na prvý pohľad). Čoskoro však zistíte, že nič nie je také, ako sa zdá. Členovia rodiny sú v skutočnosti herci, ktorí sa na predmestie dostali prostredníctvom marketingovej firmy. A prečo? Jednoducho preto, aby podporili predaj luxusných výrobkov. Ich úlohou je ovplyvniť majetných susedov, aby zatúžili po rovnakom luxuse.
Film krásne ukazuje, ako pracuje ľudská myseľ, keď je pod neustálym vplyvom svojho najbližšieho okolia. Práve títo ľudia nás v skutočnosti najčastejšie nútia nakupovať veci – nie my samotní.
3. Šéf
Skvelý film, ktorý ukazuje hodnotu marketingu na sociálnych sieťach. Nedajte sa odradiť názvom, ktorý zvádza k predstave gastronomického vzdelávacieho programu. Hlavným hrdinom filmu je muž, ktorý prichádza o prácu kuchára v reštaurácii a s pomocou svojho syna, zbehlého v moderných technológiách rozbieha svoju vlastnú kariéru vodiča nákladného automobilu s potravinami. Syn ho zasvätí napr. do tajomstiev Twitteru a vyskúša si aj geografické cielenie na publikum, za ktorým aktuálne chodí.
4. Vrtieť psom
Táto snímka je politickou satirou, v ktorej sa holywoodsky producent (Dustin Hoffman) snaží odviesť pozornosť verejnosti od sexuálnej aféry prezidenta počas prezidentských volieb. Vytvorí preto fiktívny vojnový konflikt, ktorý natočí vo filmových ateliéroch. Film nám ukáže, ako ľahko dokážeme uveriť vykonštruovanému klamstvu, ktoré nám šikovne naservírujú médiá. Zaujímavé je, že onedlho po uvedení filmu sa prevalil škandál Billa Clintona s Monikon Lewinskou a tejto udalosti úspešne konkurovali skutočné zábery bombardovania Iraku.
5. Konkurenti
Hlavný dej filmu sa odohráva v realitke, ktorej majiteľ usporiada súťaž, v ktorej postaví proti sebe členov obchodného tímu. Ich úlohou je predať bezcenné pozemky za jediný deň. Víťaz získa luxusnú výhru a porazený vyhadzov. Z filmu si odnesiete veľa ponaučení – napr.:
- všetko je o kontaktoch
- kontakty nie sú rovnocenné
- úprimnosť je v dobe sociálnych sietí najväčšou zbraňou
Filmu kraľuje hviezdne obsadenie – Al Pacino, Kevin Spacey, Alec Baldwin a Jack Lemmon.
6. 99 frankov
Reklamná satira 99 frankov ukazuje krutú realitu života v reklamnom priemysle. Hlavnou postavou je Octave, ktorý pracuje ako kreatívec v prestížnej agentúre v Paríži. Má takmer všetko, na čo si spomenie. Jedného dňa na neho ale pri prezentácii pre klienta doľahne ťažoba okamžiku a jeho poslanie mu prestane dávať zmysel. Odchádza z práce a vydá sa úplne inou cestou. Film vás zavedie do temných zákutí reklamného biznisu.
7. Art & Copy
Dokument Art & Copy je oslavnou piesňou reklamy. Vo filme vystupujú skutočné legendy reklamného priemyslu. Rozprávajú o tom, ako prichádzali na zásadné myšlienky, ktorých výsledkami sú nezabudnuteľné posolstvá značiek ako Nike, Volkswagen alebo Apple. Dokument zachytáva vývoj reklamy od roku 1960 do súčasnosti.
8. Kandidát
Slovenský film na jednej strane paroduje marketingovú brandžu a na druhej ukazuje, ako je možné divokou manipuláciou doslova stvoriť víťaza volieb, ktorý by za normálnych okolností nemal najmenšiu šancu. Majiteľ reklamnej agentúry prijíma veľkú zákazku, v rámci ktorej má urobiť z nevýrazného podnikateľa prezidenta.
9. Roztržitý
Tento počin uvádzame pre pobavenie a povznesenie sa nad každodennými činnosťami v reklame či marketingu. Pierre Richard sa predstavuje (ako inak) v úlohe šialenca, ktorý nastupuje do reklamnej agentúry. Pre nikoho asi nebude prekvapením, že práve táto jeho povaha mu v reklame začne prinášať veľké úspechy. Ide o satiru konzumnej spoločnosti, v ktorej sa vyrojí množstvo skvostných reklamných spotov.
10. Český sen
Česká klasika je vlastne dokument, ktorý jeho tvorcovia označujú za prvú českú reality show. Celý dej sa točí okolo prípravy reklamnej kampane na otvorenie nového hypermarketu, ktorý v skutočnosti neexistoval. Kampaň zastrešovala reklamná agentúra Mark/BBDO. Výsledkom bol dav troch tisícok natešených ľudí, ktorí sa zhromaždili na parkovisku v pražských Letňanoch a čakali na otvorenie supermarketu. Po ich zistení, že sa jednalo len o študentskú filmovú akciu, sa dav rozdelil na dve skupiny – prvá celý nápad odsúdila a kritizovala; druhá ho ocenila a uvedomila si svoju ovplyvniteľnosť.
Ak vám v tomto zozname niečo chýbalo, napíšte nám to do komentára pod článok 🙂
Komentáře