Menu

Ako sledovať konkurenciu?

Autor Helena Škývarová Helena Škývarová

Viete, ako sú na tom vaši konkurenti a kto patrí medzi najlepších? máte prehľad o trhu? A viete vôbec, kto je váš konkurent? Toto sú otázky, na ktoré by mal vedieť odpovedať každý marketér. Vedieť totiž, kto je váš konkurent, môže významne pomôcť vášmu podnikaniu.

Viete, ako sú na tom vaši konkurenti a kto patrí medzi najlepších? máte prehľad o trhu? A viete vôbec, kto je váš konkurent? Toto sú otázky, na ktoré by mal vedieť odpovedať každý marketér. Vedieť totiž, kto je váš konkurent, môže významne pomôcť vášmu podnikaniu.

Tzv. analýza konkurencie vám odhalí:

  • vašich súperov
  • silné a slabé stránky vášho webu
  • v čom konkurencia vyniká
  • ako komunikuje
  • ktoré kanály komunikácie a propagácie využíva
  • a množstvo ďalších údajov

Viete, kto je váš skutočný konkurent?

Predtým, ako vôbec začnete sledovať konkurenciu, si upresnite, kto je skutočne váš konkurent v online prostredí. Konkurencia v online môže byť totiž úplne iná ako kunkurencia v offline svete. Môže sa tiež meniť v závislosti na tom, na aké kľúčové slová cielite a kto sa na ne spolu s vami zobrazuje – či už sa už jedná o platenú formu propagácie alebo o prirodzené výsledky vyhľadávania.

Prvým (a najjednoduchším) spôsobom, ako nájsť svoju konkurenciu, je zadať kľúčové slovo (teda názov produktu či služby) do vyhľadávača. Ten, kto sa vám objaví (či už v prirodzených výsledkoch vyhľadávania alebo v platenom zobrazení), je váš potenciálny konkurent.

Druhým spôsobom je využitie niektorých nástrojov (napr. SERPO alebo Alexa), ktoré vám po zadaní kľúčových slov (prípadne vášho webu) zobrazia zoznam potenciálnych konkurentov. Tiež môžete použiť Gooogle Maps a urobiť si menšiu analýzu katalógov firiem.

Navštívte web konkurencie

Asi najjednoduchľou cestou, ako zistiť, čo má konkurent nové, je priamo navštíviť jeho web a raz za čas si urobiť analýzu toho, aké produkty a služby a za koľko ponúka. Pozornosť venujte tomu, či konkurencia ponúka darčekové poukazy, zľavové kupóny, rôzne druhy dopravy, darčeky k nákupu, klientský servis atď. Pozrite sa tiež na obsahovú časť webu. Ako tvoria obsah? Publikujú články? Ako často? Ako vyzerajú popisky produktov v prípade e-commerce?

Staňte sa zákazníkom svojej konkurencie

Skúste vyplniť objednávku na produkt či službu u konkurenta a zistite, ako rieši nákupný proces. Prejdite si celý košík od vloženia produktu/služby po jednotlivých krokoch až k samotnému potvrdeniu objednávky. Ponúka konkurencia v košíku niečo, čo vy nemáte? Je priechod košíkom jednoduchý?

Ak je to čo i len trochu možné, skúste si produkt/službu skutočne zakúpiť a presvedčte sa, ako dlho zásielke trvá, kým dorazí, ako bola zabalená a čo všetko balenie obsahovalo.

Prihláste sa na odber newsletteru

Ďalší účinný spôsob, ako sledovať konkurenta. Nie je nič jednoduchšieho ako sa prihlásiť a už len sledovať e-mailovú komunikáciu so zákazníkmi. Okrem informácií o novinkách sa môžete inšpirovať štruktúrou a grafikou. Odporúčame sa prihlásiť pod e-mailom, ktorý neobsahuje názov vašej spoločnosti (konkurent môže mať nasadené filtre alebo vás ručne vymazať).

Ak ste ešte nikdy neposielali vašim zákazníkom newsletter, inšpirujte sa u konkurenta a začnite!

download-1

Saňte sa fanúšikom na sociálnych sieťach

Staňte sa fanúšikom konkurenta a pridajte si ho do obľúbených, aby vám neunikli žiadne jeho správy. Ak poznáte vo svojom obore podnikania významné osoby a viete o nich, že zdieľajú relevantné správy z oboru, sledujte aj ich.

Monitorujte zmienky o svojej konkurencii na internete

Medzi obľúbené nástroje pre sledovanie brandov patria napríklad TalkWalker či Mention. Pomocou nich dokážete veľmi ľahko sledovať zmienky a tiež vám poslúžia pri monitoringu vybraných kľúčových fráz. Stačí do nich zadať značku konkurenta/kľúčové slovo a o zvyšok sa už postará nástroj.

Pri oboch si môžete nastaviť alerty na vybrané kľúčové slová, ktoré vám budú chodiť priamo do e-mailu. Ako často, je len na vás.

download

Sledujte PPC kampane svojej konkurencie

Nahliadnite do PPC kampaní konkurencie a zistite, kde sa môžete zlepšiť. Využite nato nástroj SERPO – vypátrete pomocou neho, na aké kľúčové frázy cieli konkurent vo svojich kampaniach a vy nie. Okrem toho môžete tiež zistiť, aké obchodné taktiky v kampaniach využíva a inšpirovať sa.

Ako je na tom vaša konkurencia z pohľadu SEO?

Overte si, ako ste na tom v prirodzených výsledkoch vyhľadávania v Googli oproti súperom! Prezradia vám to nástroje ako Rank Tracker, Collabim alebo opäť SERPO. V tomto nástroji odporúčame funkciu Súboj domén, ktorá porovná niekoľko webov naraz a nájde potenciál na zlepšenie toho vášho. Spomenuté nástroje tiež skontrolujú, ako je na tom váš web ohľadom konkrétnych kľúčových fráz a poradia vám pri vytváraní nového obsahu napríklad tým, že nájdete nové kľúčové slová, ktoré na svojom webe vôbec nemáte.

Odhaľte, kde sa odkazuje na web konkurencie

Kde všade sa prezentuje konkurencia? Na túto otázku odpovedia nástroje Ahrefs či Majestic – ukážu vám, aké weby odkazujú na konkurenta a priamo odkaz na stránku, kde sa odkazy nachádzajú. Ľahko potom získate prehľad, koho a akým spôsobom konkurent oslovuje. Vybrané weby môžete neskôr osloviť aj vy.

Urobte si prehľad o návštevnosti

Zmerať presne návštevnosť webu konkurenta bez Google Analytics by bol splnený sen, ale stále to nie je možné. Môžete si ale urobiť približnú predstavu použitím nástrojov SimilarWeb či Alexa. Okrem návštevnosti tiež dokážu porovnať weby medzi sebou a poskytnúť tak predstavu o trendoch na trhu a ukázať, kto je na čele.

Ďalšou možnosťou sledovania kľúčových slov konkurentov je Keyword Planner v Google AdWords. Získate pomocou neho prehľad o konkurenčnosti jednotlivých kľúčových fráz a ich hľadanosti. Nástroj je zadarmo.

Možností, ako sledovať konkureciu, je naozaj veľa a jedna „analýza“, či návšteva webu konkurenta vám k celkovému prehľadu určite nebude stačiť. V neustále meniacom sa online svete si musíte svoju pozíciu stále strážiť a preto by malo byť sledovanie konkurencie kontinuálnou činnosťou, ktorá vám pomôže dostať sa vo vašim podnikaní o krok ďalej.

27.09.2016

Komentáře