eVisions.cz

SEO v roku 2017. Aké bude?

Aký bol rok 2016?

Vlani sme na rok 2016 úspešne predpovedali nárast mobilného a hlasového vyhľadávania. Dočkali sme sa aj real-time Penguina a rozmachu dark trafficu v Google Analytics. Naša štúdia potvrdila aj vedúcu a stále silnejúcu pozíciu Googlu oproti Seznamu. Naopak, Seznam veľké očakávania, ktoré sme mu aj spísali, nenaplnil. Na druhej strane prekvapil niečím iným. Preto sa poďme pozrieť, ako to bude v SEO vyzerať budúci rok.

Na čo sa môžu konzultanti v roku 2017 tešiť?

Hon za rýchlosťou

Po tom, čo Google oznámil, že jeden z faktorov ovplyvňujúcich umiestnenie webu vo výsledkoch vyhľadávania bude aj jeho rýchlosť, sa dá očakávať, že sa na ňu v budúcom roku budete musieť zamerať. Facebook Instant Articles už bežia a v roku 2017 očakávajte veľký nástup technológie AMP (Acclelerate Mobile Pages) aj v Českej a Slovenskej republike, ktorá urýchli konzumáciu obsahu na mobilných zariadeniach.

Mobilné weby budú nutnosťou

Mobilný index už je v súčasnej dobe dôležitejší, ako index desktopových stránok. Pokiaľ máte mobilnú aj desktopovú verziu webu, vyhľadávač najprv zaindexuje mobilnú verziu. Ak máte len desktopovú verziu, nemusíte sa obávať, zaindexuje vám len tú. Tento rok vôbec prvýkrát v histórii prekonal počet mobilných vyhľadávaní počet tých desktopových. Dôležité preto bude budovať mobile first content, tzn. pri budovaní obsahu myslieť predovšetkým na užívateľov mobilných zariadení.

AI

S umelou inteligenciou ste sa už určite všetci stretli. Funguje v rámci RankBrainu alebo Google Translate, ale používajú ju aj iné vyhľadávače. Rok 2017 by mohol byť prelomový, vďaka umelej inteligencii by mohlo začať „naozajstné“ vyhľadávanie tiež v obrázkoch, videu alebo zvuku.

Hlasové vyhľadávanie

Hlasové vyhľadávanie existuje už niekoľko rokov a jeho dôležitosť začína postupne narastať. Zatiaľ ide len o jednotky percent, ale s nástupom digitálnych asistentov (GoogleHome od Googlu a Echo od Amazonu) sa dá očakávať, že tento trend bude rásť. S ich využívaním narastie aj význam pojmu newtail, kedy kľúčové slová nezisťujeme cez nástroje, akým je napríklad AdWords Planner, ale pýtame sa užívateľov alebo zákazníkov, ako by hľadali, respektíve popísali naše produkty.

Okrem toho sa začal Apple zaoberať rozšírenou realitou – čo skúšal už Google so svojimi Google Glass – a pretože si už nechal registrovať určité patenty, je dosť možné, že v roku 2017 príde s nejakou novinkou.

Smrť pop-upov

Ak budete mať na svojom webe mnoho pop-upov, Googlu sa to určite páčiť nebude. Znížte ich počet na únosnú mieru a zamyslite sa nad tým, ako ich nahradiť.

Epic content

Kedysi sa hovorilo, že je dôležité budovať obsah. Potom nestačil len obsah, SEO konzultanti vyžadovali dobrý obsah a hneď na to sa domáhali skvelého obsahu. Na budúci rok si vymysleli epický obsah. 🙂

V predchádzajúcom období sa vytváral predovšetkým textový a obrázkový obsah, ktorý teraz prestáva postačovať (pretože haldy textového obsahu teraz vytvárajú všetci), a preto, ak chcete vyniknúť, je nutné posunúť ho na ďalší level. Bude dôležité zvýšiť interaktivitu webového obsahu a zapojiť do neho aj užívateľov. Zároveň bude nevyhnutné pre obsah na webe využívať štruktúrované dáta, ktoré Google potrebuje pre svoje ďalšie aktivity (napr. rich snippets). And last, but not least -porastie význam obsahu servírovaného podľa micro momentov. Ak ešte neviete, čo to je, odporúčame si prečítať túto štúdiu od Googlu.

SEO na nultú pozíciu

SEO na nultú pozíciu bude majstrovský výkon, pri ktorom sa pokúsite vyladiť web tak, aby ho Google ponúkol ako priamu odpoveď na užívateľovu požiadavku. Kedysi Google ponúkal ako odpoveď texty z Wikipédie, ale teraz chce vyhľadávanie posunúť ďalej a priame odpovede môžu pochádzať aj z iných stránok. A sme opäť pri štruktúrovaných dátach a prepracovanom obsahu, ktorý vám v tomto môže pomôcť.

Menej priestoru pre organické výsledky vyhľadávania

Ako ste si už mohli všimnúť pri vyhľadávaní na Sezname, priestor pre klasické, prirodzené výsledky vyhľadávania sa stále zmenšuje, a naopak, priestor pre ponúkané služby Seznamu sa zväčšuje. Rovnako aj Google pridáva na stránky s organickými výsledkami priame odpovede, náhľady z Google Maps, obrázky, správy a rich cards. Tento trend bude dominovať aj v roku 2017 a dá sa predpokladať, že ešte viac obmedzí priestor prirodzeným výsledkom. Preklikovosť zo SERPu sa tak bude aj naďalej znižovať.

Aké budú najdôležitejšie faktory v roku 2017?

1. Content (epic :)) – obsah je jednoducho kráľom a bude aj naďalej. Obsah je to, čo užívateľov zaujíma a pokiaľ ho budete tvoriť tak, aby ich aj bavil, budete mať náskok pred konkurenciou.

2. Spätné odkazy – hoci všetci už zopár rokov predpovedajú linkbuildingu smrť, predstavujú spätné odkazy významný faktor pri hodnotení kvality webu. Inak tomu nebude ani v roku 2017.

3. Mobilný web (mobilný obsah) – kto nebude mať mobilný web, bude pozadu. Užívatelia dnes častejšie surfujú na webe prostredníctvom mobilných zariadení, a webom, ktoré sa tomu neprispôsobia, pravdepodobne narastie bounce rate a klesne návštevnosť.

4. Užívateľské údaje a UX

Nezabudnite na rýchlosť webu. Hoci v roku 2017 ešte nebude rozhodujúcim faktorom pre umiestnenie webu, jej dôležitosť rozhodne vzrástla a bude potrebné sa na ňu zamerať.

Ako to bude v roku 2017 vyzerať s linkbuildingom?

Yandex pred pár rokmi skúšobne vyradil z hodnotiacich faktorov odkazy, ale veľmi rýchlo sa k ním zase vrátil späť. Aj v roku 2017 budú odkazy patriť medzi TOP3 faktory, ktoré budú ovplyvňovať pozíciu webu vo vyhľadávaní. Na odkazy bude Google reagovať real-time, a to vrátane penalizácii.

V budúcom roku môžeme očakávať penalizáciu za odkazy na Sezname, ktorá bude pravdepodobne súvisieť so zodpovednosťou za vlastné externé odkazy.

Buzzwords na rok 2017

V ušiach nám budú bzučať staré známe pojmy ako mobilné SEO, big data, content marketing alebo focus na užívateľov, ale začneme sa stretávať aj s voice search, AI alebo AMP.

Čo odporúčame SEO konzultantom do budúceho roka?

1. Myslite mobilne. Začnite myslieť v kontexte mobilného využívania vášho webu (čo užívatelia hľadajú, ako váš web využívajú,…).

2. Myslite rýchlo. Zrýchlite svoje web.

3. Myslite štruktúrovane. Nasaďte konečne na web štruktúrované dáta.

4. Myslite v micro momentoch. Postupujte podľa jednotlivých micro momentov a snažte sa na ne nasadiť kvalitný obsah.