SEO analýza webu: Čo robíte nesprávne a iní to robia lepšie
23. 01. 2017 Autor Helena ŠkývarováVyhľadávače hodnotia webové stránky na základe mnohých faktorov, ktoré ovplyvňujú ich zobrazovanie a pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania. Urobte si preto základnú SEO analýzu svojho webu. Na čo by ste sa pri nej mali zamerať?
Google hovorí o viac ako 200 faktoroch, ktoré vyhľadávače pri zostavovaní prirodzených výsledkov vyhľadávania vyhodnocujú. Ak chcete nazrieť pod pokrievku a zistiť, čo ich rozhodovanie ovplyvňuje, pripravili sme pre vás základný SEO audit, ktorý si môžete vyskúšať aj sami. Podrobnejšiu SEO analýzu ale zverte do rúk odborníkov.
1. fáza – Predtým, ako sa pustíte do samotnej SEO analýzy
Pred samotnou analýzou je nutné si uvedomiť, pre koho je váš web určený.
Uvedomte si, aké služby či produkty váš web ponúka a pre koho sú určené.
- Kto je cieľová skupina vášho webu? Predávate, informujete či sprostredkovávate?
- Máte určený cieľ? Chcete viac predávať? Mať vyššiu návštevnosť či čítanosť? Alebo niečo iné?
Pozrite sa, akú má váš web štruktúru
- Je z prvého pohľadu na hlavnú stránku jasné, o aký druh webu ide? Sú na nej všetky potrebné informácie, ktoré zreteľne povedia ako vyhľadávačom, tak návštevníkom, čo ste zač? Čím sa zaoberáte?
- Hlavná stránka (home page) by mala pôsobiť ako výkladná skriňa vášho biznisu. Máte logicky navrhnutú hlavnú navigáciu? Obsahuje všetky dôležité kategórie? Má návštevník možnosť sa z navigácie dostať hlbšie do ďalších častí webových stránok?
Pozrite sa na jednotlivé stránky
- Obsahujú nejaký text? Je tento text pre používateľov dobre čitateľný? Využívate v dlhších textoch odstavce, podnadpisy alebo rôzne štýly písma?
- Dokážu stránky fungovať samostatne, ak sa na ne dostane návštevník priamo z vyhľadávača? Stránka by mala ponúknuť návštevníkovi presne to, čo vo vyhľadávači hľadal.
Urobte si analýzu súčasného stavu návštev
- Viete, odkiaľ k vám chodia návštevníci? Chodia k vám z odkazov na iných webových stránkach, z prirodzených výsledkov vyhľadávania (organic), z platenej reklamy či z iného zdroja?
- Je váš web prispôsobený pre mobilné zariadenia? Kvôli aktualizácii algoritmu Googlu je teraz obzvlášť dôležité, aby sa váš web prispôsoboval mobilným zariadeniam, aby bol responzívny. Skontrolujte v Google Analytics návštevnosť z mobilných zariadení a pozrite sa, koľko percent návštevníkov vám z nich chodí.
- Pozrite sa, aká veľká návštevnosť vám chodí z vyhľadávačov Google a Seznam. Je medzi nimi väčší rozdiel? To môže mať niekoľko príčin. Možno sa vaša cieľová skupina vyskytuje len na jednom z vyhľadávačov, problém ale môže spočívať napríklad aj v indexácii stránok alebo zle riešených popisoch či titulkoch.
2. fáza – Smelo do samotnej SEO analýzy webu
Analýza kľúčových slov je základným kameňom
- Pomocou excelovskej tabuľky dajte dohromady všetky kľúčové slová, ktoré sú relevantné k vášmu produktu, službe, či obsahu na vašom webe.
- Podľa relevantnosti, hľadanosti a konkurencieschopnosti si stanovte, ktoré kľúčové slová sú pre váš web najvhodnejšie, a s tými ďalej pracujte pri optimalizácii.
- Ak spravujete PPC kampane, využite údaje z nich aj pri zostavovaní analýzy kľúčových slov.
- Nezabudnite sa pozrieť na svoju konkurenciu – aké kľúčové slová a spojenia používa a ako sa jej darí vo vyhľadávaní.
TIP: Skvele vám pri hľadaní kľúčových fráz poslúži našepkávač v Googli alebo Seznamu, alebo nástroje, ako sú napríklad Plánovač kľúčových slov v Google AdWords či seznamovský nástroj v Skliku. |
OBSAHOVÉ PARAMETRE
Nie je titulok ako titulok
Pozrite sa na titulky (<title>) a popisy (<meta description>)
- Mali by byť unikátne a dobre vystihovať obsah danej stránky.
- Titulky by mali obsahovať brand (názov firmy alebo značky). Odporúčame písať titulok dlhý 50-60 znakov, aby ho vyhľadávač zobrazoval celý.
- Titulky a popisy by mali byť umiestnené na všetkých stránkach webu.
- Pretože sa titulok a popis zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania (tzv. SERP), je dôležité, aby bol text pre používateľa informatívny a natoľko zaujímavý, že ho presvedčí na návštevu vašej stránky.
TIP: Vyskúšajte nástroje Xenu či Screaming Frog, ktoré vám skvele poslúžia pri kontrole popisov (<meta description>) a titulkov (<title>). |
Nadpisy najvyššej úrovne sú stále dôležité
- Skontrolujte, či nadpisy najvyššej úrovne (t.j. H1) obsahujú dôležité kľúčové slová. Každá stránka webu by mala mať unikátny nadpis najvyššej úrovne zahŕňajúci dôležité kľúčové slová relevantné k danej stránke.
Ako sú na tom jednotlivé stránky webu
- Obsahujú jednotlivé stránky dostatočné množstvo textu? Vystihuje tento text, o čom stránka je?
- Textový obsah by mal byť originálny, informatívny a využívať vhodné kombinácie kľúčových slov a fráz.
- Formát textu by mal byť pre používateľov dobre čitateľný (pri dlhších textoch využívajte odstavce, podnadpisy a ďalšie spôsoby členenia textu).
TECHNICKÉ PARAMETRE
Sú vaše stránky vôbec zaindexované?
Využite operátora site: a skontrolujte, či vyhľadávače vôbec indexujú váš web. Stačí vložiť do vyhľadávača operátora site: vo forme „site:vasweb.sk“ a stlačiť Enter.
- Vidíte svoju hlavnú stránku na prvých pozíciách? Nie? Na vine môže byť napríklad penalizácia vyhľadávača, chýbajúce interné prelinkovanie či nesprávna štruktúra webu. V tomto prípade bude nutná hlbšia analýza, ktorú (vzhľadom na zložitosť pátrania po príčinách) radšej zverte do rúk skúseným odborníkom.
- Skontrolujte, koľko stránok sa vám zobrazuje v Googlu a Seznamu, a údaje porovnajte s množstvom stránok, ktoré máte na webe reálne. Pokiaľ vlastníte malý web s pár stránkami, kontrolu môžete vykonať ručne. Pri väčších weboch použite nejaký nástroj, ako je napríklad už zmieňovaný Xenu alebo Screaming Frog.
Sila brandu
Otestujte, či sa na brandové výrazy zobrazuje web na prvých priečkach vyhľadávania.
- Pokiaľ vlastné stránky na svoj brand vo vyhľadávaní vôbec nevidíte, je možné, že ste penalizovaní vyhľadávačom.
Technické prevedenie navigácie
- Skontrolujte technické riešenie navigácie. Najlepšie to uvidíte v zdrojom kóde stránok. Nevhodné riešenia sú napríklad Flash, iFrames, JavaScript či navigácia tvorená obrázkami. Vyhľadávače ich totiž nevedia prečítať. Najvhodnejšiu navigáciu predstavujú textové odkazy.
Technológie obmedzujúce priechodnosť webu
- Pozrite sa, či váš web nevyužíva napríklad rámce (frames), Ajax, JavaScript a podobne. Ide o technológie, ktoré je pre vyhľadávače veľmi náročné prejsť. To, akú technológiu používate, jednoducho zistíte u dodávateľa, ktorý vám web dodal alebo upravil. V prípade, že sa vyznáte v HTML kóde, môžete sa pozrieť sami.
Dokument robots.txt
- Obsahuje váš web dokument robots.txt?
- Nemáte v dokumente zákaz prístupu robotom do niektorých častí webových stránok, ktoré by roboti mali prejsť?
- Dokument by mal obsahovať adresu sitemapy.
Príklad, ako by dokument robots.txt mohol vyzerať: User-Agent:* Allow: / Sitemap: http://www.vasweb.cz/sitemap.xml |
Dôležitosť formátu URL
- Uistite sa, že URL neobsahuje nejaké nadbytočné či personalizované parametre (napr. session ID). Čo sa týka parametrov, mali by ste používať maximálne dva.
- Sú kľúčové slová v URL relevantné k danému obsahu?
- Pozrite sa, či nie dĺžka URL extrémne dlhá. S kratšími URL adresami sa vám bude omnoho lepšie pracovať a vo výsledkoch vyhľadávania sú pre používateľov prehľadnejšie.
Nesprávne presmerovanie ako kameň úrazu
- Buďte opatrní pri používaní HTTP hlavičky 302 namiesto 301 pri presmerovaní starej URL adresy na novú. Nechcete predsa prísť o hodnotu stránky (tzv. rank).
- Nevhodné je tiež presmerovanie stránok pomocou JavaScriptu či MetaFreshu.
Správne riešenie rel=canonical pri stránkovaní
- Pokiaľ sa na vašich stránkach často mení obsah vo výpise ďalších stránok, je vhodné označiť všetky stránky, ktoré obsahujú stránkovaný obsah, pomocou rel=“canonical“ a odkazovať sa na stránku s celým obsahom.
- V prípade, že váš web neumožňuje zobraziť celý obsah na jednej stránke, vhodným riešením je stránkovanie pomocou atribútov rel=“prev“ a rel=“next“.
Duplicitný obsah
- Presvedčte sa, že pre každú stránku existuje len jedna unikátna URL adresa.
- Skontrolujte, či nie je niekde na webe duplicitný obsah (napríklad rovnaký text v odstavcoch). Nevynechajte ani subdomény, kde by sa duplicitný obsah mohol tiež vyskytovať.
- Otestujte verziu URL adresy s koncovou lomkou a bez koncovej lomky pre jeden obsah (napríklad vasadomena.sk/ a vasadomena.sk). Často existujú pre rovnaký obsah obe verzie.
- Pozrite sa tiež na možné duplicity zapríčinené sledovacími kódmi v URL adresách alebo vo verzii stránok pre tlač.
- URL bez domény tretieho radu typu http://vasadomena.sk/ presmerujte na zodpovedajúcu URL na doméne http://www.vasadomena.sk/
TIP: Nástroje ako Screaming Frog či Xenu vám pomôžu v technickej analýze duplicít. Na rýchle zhodnotenie duplicít sa nebojte použiť aj online nástroje, ako napríklad Siteliner či Copyspace. |
Stratená error stránka 404
Často zabúdaná a prehliadaná je chybová stránka.
- Uistite sa, že chybová stránka obsahuje všetky dôležité informácie, ktoré užívateľa dostatočne informujú, čo sa práve stalo, kde sa nachádza a ako má ďalej pokračovať.
- Mala by obsahovať odkazy na relevantné stránky (najlepšie na hlavnú stránku, prípadne aj kontakt).
- Nebojte sa urobiť chybovú stránku netradičným spôsobom. Napríklad magazín Reflex rieši chybovú stránku veľmi vtipne.
Interné prelinkovanie webu
- Je veľmi dôležité, aby jednotlivé stránky vášho webu boli medzi sebou previazané. Hlavná stránka, stránky kategórii, podkategórii a ďalšie samostatné stránky by mali byť medzi sebou prelinkované.
- Odkazy na všetky základné kategórie by mali viesť z hlavnej stránky.
- Kategórie by mali ďalej odkazovať na podkategórie alebo priamo na produktovú stránku či stránku služby.
- Pozrite sa, či produktové stránky obsahujú odkazy na ďalšie produkty (súvisiace produkty, odporúčané produkty a pod.)
Omrvinková navigácia
- Obsahuje váš web omrvinkovú navigáciu? Sú v navigácii relevantné kľúčové slová k stránkam, na ktoré odkazuje?
- Omrvinková navigácia by mala umožniť používateľovi čo najjednoduchšie prechádzať zo všeobecného obsahu na ten konkrétny. Najlepšie ju teda vytvoríte podľa štruktúry webu.
Anchor texty
- Ide o text, ktorý obsahuje odkaz. Nemal by byť príliš dlhý. Vzhľadom na to, že vyjadruje základné informácie o zameraní odkazovanej stránky, mal by byť popisný.
Nefunkčné odkazy
- Skontrolujte, či sa na webe nenachádzajú nefunkčné odkazy
TIP: Na kontrolu odkazov vám dobre poslúžia nástroje Xenu a LinkChecker. |
Mapa webu a XML sitemap
- Ak váš web obsahuje mapu webu, skontrolujte aktuálnosť a funkčnosť odkazov v nej.
- Obsahujú webové stránky XML sitemapu? Je aktuálna a obsahuje dôležitú štruktúru webu?
- V prípade rozsiahlych webov odporúčame vytvoriť niekoľko XML sitemáp a zvážiť, či je vhodné do sitemapy umiestniť úplne všetko.
Zabudnuté atribúty „Alt“
- Atribúty „Alt“ by mali obsahovať kľúčové frázy relevantné k danému obrázku. Pokiaľ na vašom webe „alty“ chýbajú, doplňte ich.
Kľúčové mikrodáta
- Mikrodáta sú značky štruktúrovaných dát, ktoré sa vkladajú do zdrojového kódu webu, aby uľahčili prehliadačom pochopenie jeho obsahu.
- Nástroj Structured Data Testing Tool od Googlu preverí prítomnosť mikrodát na vašich stránkach. Funguje iba pre Google, Seznam mikrodáta zatiaľ riešiť nevie.
Rýchlosť načítania stránok
- Využite nástroje Pingdom či PageSpeed Insight na otestovanie rýchlosti načítania svojich stránok.
- Načíta sa váš web dlhšie ako 3 sekundy? Skúste vypátrať príčiny. V mnohých prípadoch za to môže veľkosť obrázkov, ktoré nie sú optimalizované pre webové stránky. Ďalej tiež množstvo odkazov na štýly a skripty, či nesprávne riešená štruktúra webu.
Odkazové portfólio
- Pozrite sa na odkazový profil svojho webu a zistite, koľko a aký druh spätných odkazov na váš web odkazuje. K tomu vám dobre poslúžia nástroje ako Ahrefs, Majestic SEO či Google Search Console.
- Preskúmajte kvalitu webov, ktoré na vás odkazujú. Či sú dostatočne relevantné k vášmu webu, či majú kvalitný obsah a nejde iba o umelo vytvorené stránky pre vyhľadávače.
- Nezabudnite skontrolovať anchor texty (texty, z ktorých k vám vedú odkazy).
- Dôležité je tiež, na aké cieľové stránky odkazy vedú. Sú relevantné k danému odkazu? Obsahujú dostatočný a kvalitný obsah? Obsahujú call-to-action prvky?
- Preverte si konkurenciu a jej odkazový profil. Zistite, ktoré a aké weby na ňu odkazujú.
TIP: Analýza odkazového profilu konkurencie vám neskôr veľmi dobre poslúži pri budovaní vlastného odkazového profilu (linkbuildingu). |
Black Hat SEO
Buďte obozretní voči zakázaným optimalizačným technikám:
- Nemáte na webe iný obsah pre vyhľadávacie roboty a iný pre návštevníkov?
- Neodkazujete návštevníka hneď po príchode na vyhľadanú stránku na inú?
- Využívate automaticky generovaný text, ktorý obsahuje príliš mnoho kľúčových slov, a nedáva žiaden zmysel?
- Obsahuje váš web tzv. doorway stránky? Teda stránky, ktoré sú vytvorené len preto, aby získali vysoké hodnotenie na konkrétne výrazy?
- Neschovávate text alebo odkazy napríklad pomocou rovnakej farby písma a pozadia či textu skrytého za obrázkom?
- Je váš text na webe originálny? Nekopírujete ho z iných webových stránok?
- Nemáte na webe neprirodzené množstvo opakujúcich sa kľúčových slov?
- Nie je váš web postavený iba za účelom zárobku z Google AdSense, teda že obsah je tvorený iba partnerským programom Google?
Ktoré nástroje vám pri kontrole webu pomôžu?
- Screaming Frog
- XENU
- Ahrefs
- MajesticSEO
- Collabim
- Google AdWords – Keyword Planner
- Google Search Console
- Google Analytics
- Pingdom Tool
- Siteliner
V tejto základnej SEO analýze sme zhrnuli tie najdôležitejšie faktory ovplyvňujúce pozíciu vášho webu vo výsledkoch vyhľadávania. Pomocou tohto prehľadu si urobíte obrázok o tom, ako je na tom váš web z hľadiska SEO. Online svet však prechádza neustálym vývojom a s tým sa spája aj neustále vylepšovanie algoritmov vyhľadávačov. Preto optimalizácia webových stránok rozhodne nie je jednorazová činnosť, ktorú stačí urobiť raz, a ďalej sa o ňu nestarať. SEO je kontinuálna a dlhodobá činnosť nepretržite sa prispôsobujúca premenám vyhľadávačov a online prostredia všeobecne.
Komentáře