eVisions.cz

Lokálne SEO: Ako ho robiť správne?

Čo to vlastne lokálne SEO je?

Lokálne SEO sa zameriava na výsledky vyhľadávania, ktoré sú závislé alebo relevantné k polohe (lokalite) hľadajúceho používateľa. Poloha používateľa je dôležitá v momente, keď hľadá napr. podniky v okolí, kontaktné informácie, otváraciu dobu alebo navigáciu na určité miesto. Je nutné podotknúť, že v týchto prípadoch ide predovšetkým o mobilných používateľov.

Kto potrebuje lokálne SEO?

Lokálne SEO by mal mať vyriešené každý miestny podnik, ktorý by mohol používateľ vyhľadávať. Typicky sú to reštaurácie, miestne obchody, lekárske ordinácie, zubné ambulancie, ďalej služby ako kaderníctvo či kozmetika, ale aj právnici, notári a rôzni remeselníci.

V krátkosti, sú to také služby, ktoré hľadá používateľ vo svojom okolí. Ak si totiž chce človek teraz hneď zájsť na kávu alebo potrebuje akútne opraviť upchatý odtok, hľadá kaviareň alebo inštalatéra v najbližšom okolí a nezaujímajú ho kaviarne alebo inštalatéri z opačného konca republiky.

Lokálne SEO je dôležité ako pre prevádzkarne alebo firmy pôsobiace na jednom mieste, tak pre tých, ktorí majú viac prevádzok a potrebujú, aby používatelia našli vždy tú najbližšiu k miestu ich pobytu.

Lokálne SEO v ČR

V zahraničí sa lokálne SEO rieši omnoho intenzívnejšie ako v Českej republike. Ak niekto v Česku rieši lokálne SEO, stráži si predovšetkým zápisy v Google Maps (Google My Business), Firmy.cz, Najisto.centrum.cz, Lokola.cz a v špecializovaných katalógoch, a tým považuje možnosti v lokálnom SEO za vyčerpané. Rozdiel medzi prístupom k lokálnemu SEO v Českej republike a v Amerike pekne ilustruje nasledujúca mapa ekosystému lokálneho vyhľadávania v Spojených štátoch:

 

Zdroj: https://moz.com/learn/local/local-search-data-us

Za oceánom síce tiež používajú na lokálne SEO klasiku ako Google Business, Facebook alebo Foursquare, ale zároveň sa tam lokálnemu SEO venujú celé weby, ako napríklad Yelp, YellowPages, Axciom, Factual alebo Neustar Localeze. Vo veľkej väčšine prípadov ide o katalógy zamerané na jednotlivé americké štáty a disponujúce nejakým rozšírením (napr. recenzie používateľov).

Google drží krok

Snahy o lokálne SEO si všimol aj Google, a preto v júli 2014 predstavil algoritmus Pigeon, ktorý je zameraný na zlepšenie lokálnych výsledkov vyhľadávania. Od septembra 2016 ho dopĺňa algoritmus Possum, ktorý povýšil lokalitu používateľa nad ostatné faktory. Čo si pod tým máme predstaviť? Ak budete hľadať napríklad zubára, logicky by vám mal Google odporučiť ako najrelevantnejší výsledok najbližšiu nemocnicu, pretože tá máva spravidla najväčší web, vedie na ňu najviac odkazov a podobne. Ale algoritmus Possum vníma ako rozhodujúci faktor ovplyvňujúci výsledky vyhľadávania vašu konkrétnu polohu, a tak vám ponúkne ako najrelevantnejší výsledok vyhľadávania zubnú ordináciu vo vedľajšej ulici.

Lokálne SEO preto bude dôležité pre podniky, ktoré súťažia v danej lokalite s podnikmi podobného zamerania. Napríklad pre reštauráciu, fungujúcu v ulici s ďalšími piatimi konkurentmi, hrá lokálne SEO dôležitú úlohu, pretože vďaka nej môže zachytávať hladných používateľov, ktorí by šli možno na obed nikde inde.

Čo má v lokálnom SEO najväčšiu váhu?

Lokálne SEO vychádza z klasického SEO, a preto sú preň dôležité signály odkazov (typy odkazov, anchor texty, z akých webov sa odkazuje), on-page faktory (kľúčové slová v titulkoch, doména, …), ale tiež zanesenie do máp s presným názvom firmy či podniku, adresou a telefónom.

Lokálne SEO z technickej stránky

Čo sa technickej stránky lokálneho SEO týka, stále platia základné SEO pravidlá o kľúčových slovách v titulkoch, nadpisoch h1 a podobne. Medzi rozhodujúce technické faktory potom patrí IP adresa používateľa, resp. jeho zariadenia (pri desktopoch), pri mobilných zariadeniach siete Wi-Fi, BTS, GPS a podobne. Preto by ste rozhodne mali byť registrovaní v GMB a ďalších geolokačných službách. Naopak, čo vplyv nemá, je IP adresa servera a pravdepodobne ani jeho umiestnenie.

Ako optimalizovať web na lokálne SEO?

Lokálne SEO je zamerané skôr na mobily, preto je dôležité mať pripravený web. Ako by mal vyzerať?

Ak sa chystáte na analýzu kľúčových slov a rátate s tým, že väčšina zákazníkov bude pochádzať z danej lokality, myslite na to už pri zbere kľúčových slov. Môžete totiž optimalizovať na kraje (Vysočina), oblasti (Krkonoše), mestá (Jihlava), na časti mesta (Chodov; Praha 10), alebo dokonca na ulice (Tusarova). Preto je dôležité mať na všetky potrebné lokality na webe vytvorené vstupné stránky a mať ich prelinkované.

Off-page faktory alebo kde by vás mali vidieť

Hoci je dôležité mať v poriadku technickú stránku webu a on-page záležitosti, o lokálnom SEO sa rozhoduje z najväčšej časti práve mimo váš web. Preto svoj web registrujte do čo najviac relevantných lokálnych služieb. Úplný základ v tomto ohľade v Česku predstavujú Google Maps (Google My Business) a Firmy.cz.

Chcete byť lepší, ako ostatní? Nechajte svoju firmu zapísať aj do Najisto.cz, Zivefirmy.cz a Lokola.cz. Ďalej sa riaďte oblasťou svojej činnosti, pretože okrem všeobecných katalógov, kde by ste nemali chýbať (napríklad Zlatestranky.cz, Annonce.cz alebo ePoptavky.cz) existujú aj špecializované katalógy. Prevádzkujete reštauráciu? Nezabudnite na Restu.cz a Zomato.cz.

Istým spôsobom fungujú ako katalógy aj porovnávače cien Heureka.cz a Zbozi.cz. Máte e-shop? Práve na Heureke môžete do systému naimportovať svoje výdajne a predajne. Na Heureke totiž používateľ môže pri triedení využiť možnosť filtrácie najbližších obchodov.

Nezabúdajte na linkbuilding

V lokálnom SEO vám môže samozrejme pomôcť aj starý dobrý linkbuilding. Pri vytváraní spätných odkazov sa zamerajte na stránky miest, regionálne katalógy či magazíny, alebo prelinkovanie s lokálnymi partnermi v okolí (napríklad hotel môže svoj web prelinkovať s blízkou reštauráciou).

Tipy na zápisy na Google

Google My Business

Absolútny základ lokálneho SEO, ktorý musíte mať na 100 % vyplnený. Čo by ste rozhodne mali spĺňať?

Čo vám ešte pomôže? Fotografie prevádzky, otváracia doba, využitie inzercie pri svojom zápise formou PPC alebo virtuálna prehliadka.

Google+Page

Hoci sa hovorí o tom, že je Google+ mŕtva sieť, aj tak odporúčame Google+ page vytvoriť. Môžete z nej totiž prelinkovať svoje profily na ostatných sociálnych sieťachzápisy v dôležitých katalógoch, čím pomôžete Googlu v prepojení všetkých vašich kanálov a firemných profilov, z ktorých získava údaje. Výsledkom môže byť lepšie zobrazovanie na brandové výrazy. Za týmto účelom budete musieť potvrdiť vlastníctvo domény a vložiť príslušný kód do hlavičky webu.

Google zbiera hodnotenie z ďalších webov

Google začína zobrazovať hodnotenie z ďalších webov (Foursquare, Zomato, Facebook, Firmy.cz,…) a od autorít v obore (zatiaľ platí len pre zahraničie, kým sa táto funkcia dostane aj do Česka, mohli by sa na Googli objavovať napríklad recenzie zo Scuk.cz).

V najvýznamnejšom českom katalógu vyplňte profil na 100 % a dohliadnite na zaradenie do správnej kategórie a optimalizáciu textu, pridajte fotky, otváraciu dobu, vypíšte pobočky a hlavne – strážte si hodnotenie. Ak nemáte zatiaľ žiadne, dajte firmu ohodnotiť aspoň zamestnancom.

Špecifikum Firmy.cz je zobrazovanie vo výsledkoch vyhľadávania, ktoré funguje aj na všeobecné frázy. Na to, aby ste sa zobrazili, ale musíte v danej kategórii biddovať.

Najisto dokáže urobiť zo zápisu vlastný web na vlastnej doméne, preto ho využíva množstvo živnostníkov. Tento katalóg pracuje so štítkami, čo v súčasnej dobe mnoho ľudí nevyužíva. Vo vyhľadávaní zobrazuje hodnotenie pomocou štruktúrovaných dát.

Poznáte hlavné špecializované katalógy?

Vybrali sme pre vás len najvýznamnejšie katalógy. Pokiaľ sa váš web zameriava na konkrétnu oblasť, odporúčame urobiť si vlastnú podrobnú rešerš ďalších špecializovaných katalógov (pre kaviarne je to napríklad nasekavarny.cz, Restu.cz, Zomato.cz, Scuk.cz a ďalšie, hotely zasa môžu využívať najrôznejšie ubytovacie katalógy). Zápis by vám nemal chýbať (záleží samozrejme na špecializácii) napríklad na Remeslnici.cz, Zlatestranky.cz, Annonce.cz, ePoptavky.cz a Booking.com.

Geolokačné služby

Využívajte tiež geolokačné služby, medzi ktoré patrí Lokola.cz, Foursquare (sociálna sieť na hodnotenie/recenzie podnikov, na ktorú je naviazaná služba Swarm na zdieľanie polohy), Yelp (sociálna sieť zameraná predovšetkým na hodnotenie reštaurácii, hotelov, ale tiež divadiel a pod.), Tripadvisor.com a Facebook Places.

Lokálne SEO v praxi: