Menu

Google vs. Yandex – ako skončí súboj Titánov na ruskom trhu?

Autor Dominik Hlubina Dominik Hlubina

Hoci je Google svetovou vyhľadávacou jednotkou, stále existujú miesta na Zemi, kde musí o svoju pozíciu tvrdo bojovať. Možno nie je až také prekvapujúce, že jedným z takých miest je Rusko.

Rusi sú totiž stále naviazaní na portál (a vyhľadávač) Yandex, ktorý si tam úspešne vybudoval monopol ešte pred vstupom Googlu na ruský trh. Súboj je to veľmi tesný, a hoci sa, rovnako ako v Česku, dá predpokladať konečne víťazstvo Googlu, ťažko predpovedať, kedy sa tak stane. Stále totiž existuje šanca, že v Rusku zasiahne vyššia moc a páni z Googlu ju budú musieť rešpektovať.

Ako to zatiaľ vyzerá?

Boj o jednotku na ruskom internetovom trhu zatiaľ stále vedie Yandex, ale Google mu nepríjemne dýcha na chrbát a dobieha ho. V januári 2013 bol podiel Googlu na ruskom trhu 26,9% a Yandex mal 61,7%. V lete 2015 už bol podiel Googlu väčší – 34,9%, zatiaľ čo Yandex klesol na 57%. Pokles Yandexu sa najnovšie zastavil na 55,9% za tretí kvartál tohto roku.

Hoci Google postupne zvyšuje svoj podiel na ruskom trhu, objavujú sa názory, že Yandex si svoju vedúcu pozíciu ešte nejakú chvíľu udrží. Oproti Googlu má totiž na ruskom trhu viacero výhod. Podobne ako Seznam.cz v Čechách, aj Yandex.ru je portál, ktorým mnoho Rusov začína svoj deň. Poskytuje e-mailovú schránku, hudbu, videá, úložisko na fotografie a podobne. Okrem toho je pre ruský trh lepšie prispôsobený z jednoduchého, ale dôležitého dôvodu. Yandex lepšie ovláda ruštinu, dokáže sa prispôsobovať a rozumieť špecifickým požiadavkám vyplývajúcim z osobitosti ruského jazyka.

Na mobilných zariadeniach vládne Google

Prílišná snaha o dominantné postavenie sa už raz obrátila proti samotnému Googlu. Yandex zaloboval na správnych miestach a výsledkom bola žaloba ruského protimonopolného úradu proti Googlu. Antimonopolný úrad v lete 2015 rozhodol, že Google porušil pravidlá férovej súťaže svojimi dohodami s výrobcami telefónov fungujúcich na systéme Android, že Google bude defaultným prehliadačom a launcher bude pretláčať Google portfólio.

Na mobilných zariadeniach to pre Google aj napriek rozsudku vyzerá celkom dobre. Ukazuje sa totiž, že Yandex vedie najmä na desktopoch a notebookoch. V mobilných zariadeniach Google prekonal (v apríli 2016) Yandex v mesačnej návštevnosti o takmer 3 milióny návštev (16, 35 milióna vs. 13,38 mil.) Celková mesačná návštevnosť Googlu v spomínanom období bola tiež vyššia ako mal Yandex. Dennú návštevnosť a návštevnosť z počítačov a notebookov vyhral Yandex.

Okrem súdneho konania proti Googlu, ktoré Yandexu pomohlo udržať si svoj trhový podiel, sa Yandex dostal do Androidov aj svojím firmwarom Yandex.Kit, ktorý nastaví vyhľadávač Yandex ako defaultný a prispôsobí aj launcher. V podstate nahradí celé Google portfólio vlastnými appkami, táto prax sa ale za hranice Ruska nerozšírila.

Yandex sa nevzdáva

Obe spoločnosti si uvedomujú výrazný podiel mobilného vyhľadávania, Yandex navyše nereálnosť ohrozenia pozície Googlu ako celosvetovej vyhľadávacej jednotky. Napriek tomu vymyslel plán, ako bojovať o svoje pozície na domácom trhu a v okolitých krajinách, kde má tiež silnú pozíciu. Dohodol sa s menšími výrobcami mobilných telefónov fungujúcich na Androide (Fly, LAVA, Posh Mobile, Willeyfox, ZTE…), ktorí pre Yandex  rôzne prispôsobia browser a launcher. Tieto zariadenia by sa mali predávať v Európe, Indii, Latinskej Amerike a, samozrejme, v Rusku. To je zaujímavá stratégia, lebo podobné značky telefónov sa nemôžu ani zďaleka rovnať veľkým hráčom na trhu, ako sú Samsung, Apple alebo Huawei, ale spoločný podiel týchto malých značiek tvorí takmer polovicu celosvetového predaja. Yandex nechce na mimoruské trhy pretláčať Yandex Search, pretože si uvedomuje silné postavenie Googlu. Jeho prienik do mobilných telefónov spomínaných značiek sa tak okrem domáceho prostredia poväčšine obmedzí len na browser a launcher.

Yandex chce odlíšiť vlastný prehliadač Yandexom Zen, čo má byť systém umelej inteligencie, ktorý odsleduje, akým spôsobom scrollujete, na akých príspevkoch sa zastavíte a tieto surfovacie návyky prepojí s komplexnejším vyhľadávacím indexovacím algoritmom. Sľubuje si presnejší odhad toho, čo by sa vám mohlo páčiť a zaujať, čo sa má premietnuť do recommendations a reklám.

Boj o pozíciu vyhľadávacej (a nielen vyhľadávacej) jednotky na ruskom internete môže byť ešte zaujímavý.

 

10.03.2017

Komentáře