1. Životopis, ktorý stojí za… no, jednoducho nie je dobrý
Životopis je ešte stále relevantný dokument (či už je v tlačenej alebo online podobe), ktorý potenciálnemu zamestnávateľov slúži ako stručné zhrnutie vášho profesionálneho života. To znamená, že predtým, ako svoje CV pošlete, ubezpečte sa, že:
- Máte životopis ako šitý na mieru zamestnaniu, o ktoré sa uchádzate – jednoduché, ak máte záujem o prácu v online marketingu, CV-čko tomu treba prispôsobiť. Zdôraznite všetko, čo je pre danú pozíciu dôležité, a vyškrtajte to, čo nie je. Vysokoškolské brigády za barom nikoho nezaujímajú, ak sa hlásite na pozíciu, kde sa neprehadzuje šejker, ale údaje z Google Analytics.
- Ste si dali životopis do reprezentatívneho stavu – samozrejme, dôležitý je obsah. Ale nenechajte sa pomýliť, forma takisto. Pravopisné chyby, preklepy, rozhádzané formátovanie (alebo žiadne), tým pravdepodobne nezaujmete. Alebo zaujmete, ale negatívne. Životopis si uložte v PDF-ku.
- Ste životopis nezahltili zastaranými informáciami a skillmi – to úzko súvisí s prvým bodom, ale je tam jemný rozdiel. Neuvádzajte si do životopisu skilly, ktoré sú pre online marketing (a dnes všeobecne) úplnou samozrejmosťou. Wordom, Skicárom alebo PowerPointom už dnes asi nikoho neohúrite (najmä, ak ani to nie je úplná pravda a bakalárku vám formátoval spolubývajúci z internátu).
2. Nie práve príjemný prvý dojem
Zo životopisu ste vyškrtali všetky zbytočnosti, pekne ho graficky upravili, dali prečítať kamarátovi, aby našiel aj posledné chybičky. Zvýraznili ste všetky svoje relevantné prednosti. Je celkom pravdepodobné, že vás pozvú na pohovor. Ako by ste mali postupovať?
- Na pozývací e-mail odpíšte poďakovaním a potvrdením miesta a času pohovoru.
- Zistite si, kde to je a ako sa tam viete dostať. Vyhraďte si radšej viac času. Cestou sa môže stať niečo nepredvídateľné, čo vás zdrží, a časovú rezervu v takej chvíli určite oceníte.
- V prípade, že sa také niečo stane a viete, že budete meškať, dajte o sebe vedieť. Už dopredu si vypýtajte kontakt na človeka, s ktorým bude pohovor. Zavolajte alebo napíšte o svojom zdržaní.
- Po príchode sa ospravedlňte a vysvetlite situáciu.
- Správajte sa milo, žoviálne a príjemne. Podávajte ruky pevným stiskom, ale prsty určite nedrvte. Pozerajte sa ľuďom do očí. Pokojne si dajte vodu, kávu alebo čaj a pripravte sa na samotný pohovor.
3. Žiadna príprava na pohovor
Aj keď radi improvizujete, predsa len je vhodné sa na pohovor pripraviť. Môžete prelustrovať ich web lepšie ako Google crawler, poznať klientov, načítať si case studies. Alebo si pozrieť ich Facebook, skúsiť pochopiť firemnú kultúru a spôsob komunikácie. Všetky tieto informácie sa vám na pohovore zídu. Oplatí sa vedieť, čo si predstavujú od zamestnanca na pozícii, o ktorú máte záujem. Pomôže vám to získať užitočné plusové body.
4. Žiadne projekty, o ktoré sa môžete oprieť
Nevadí, ak za sebou nemáte veľa skúseností. Veď máte záujem o prácu v online marketingu. Marketing. Od slova market. Trh, obchod. Čo to znamená? Že ak chcete niečo predať, musíte najprv vedieť predať seba.
Preto je úplne v poriadku si vymyslieť vlastné projekty. Napíšte copy články len tak pre svoju obľúbenú značku oblečenia alebo reštauráciu. Hlásite sa na pozíciu SEO konzultanta? Navrhnite stratégiu pre ľubovoľný web, spracujte ukážkovú analýzu kľúčových slov, čokoľvek je lepšie, ako prísť s prázdnymi rukami.
5. Nezáujem o ďalšie vzdelávanie sa
Máte za sebou univerzitu. Super, ale čo to v dnešnom svete znamená? Vysoké školy každý rok chrlia tisícky absolventov. Našťastie sa môžete odlíšiť ďalším vzdelaním. Existujú rôzne kurzy a certifikáty. Začnite napríklad Digitálnou garážou, od nej sa dá plynulo odraziť ďalej. Možno sa po ich absolvovaní nestanete hneď seniorom, ale naučia vás prekvapujúco veľa. Aj to vám na pohovore pripíšu k dobru.
6. Pridávanie si neexistujúcich vlastností
Je to síce veľmi lákavé, ale určite odolajte. Po zbežnom mrknutí na zopár životopisov môžete mať pocit, že všetci vaši známi sú komunikatívni, zodpovední a flexibilní detailisti. Ťažko povedať, čo si pod tým niektorí predstavujú. Týmito prívlastkami sa oháňajú aj ľudia, z ktorých je zaťažko vytiahnuť ucelenú vetu alebo sa s nimi dohodnúť na nejakej pružnejšej spolupráci, hoci ich životopisy sršia týmito už takmer vyprázdnenými pojmami.
Určite je skvelé, ak tieto vlastnosti máte. Ale nepíšte ich do životopisu len preto, aby ste ich tam mali.
7. Prílišný negativizmus
Udržujte na pohovore dobrý dojem, ktorý sa vám podarilo dosiahnuť hneď na začiatku, a nepokazte si ho prílišnou negatívnosťou. Pri otázke na predchádzajúce zamestnanie povedzte všetko, čo by ich mohlo zaujímať v súvislosti s pozíciou , o ktorú sa zaujímate. Nenadávajte a neočierňujte predošlý pracovný kolektív alebo nadriadených. Viac by to vypovedalo o vás, ako o vašom bývalom šéfovi alebo kolegoch. Prezraďte radšej, čo ste sa na predchádzajúcej pozícii naučili alebo dosiahli.
Ak ste aj predtým na žiadnej pozícii nepracovali, nerozpitvávajte to a neľutujte sa. Skúste sa zamerať na to, čo by ste chceli dosiahnuť, ak by vám dali príležitosť.
8. Len rozprávanie a žiadne počúvanie
Nenechajte sa uniesť rozprávaním o sebe. Možno sa chcete všeličím pochváliť, alebo, naopak, posťažovať sa (predchádzajúci bod!). Uvedomte si ale, že polovicu rozhovoru tvorí počúvanie. Dozviete sa tak detailnejšie a konkrétnejšie informácie o pracovnej pozícii alebo firme (všetko na stránke nenájdete). A, samozrejme, nestane sa, že prepočujete otázky. Budete tak na ne môcť vhodne reagovať.
9. Nedostatok entuziazmu
Nie je nič zlé na tom, ak ste flegmatik. Ak to ale pre vás nie je niečo, čo podľa vás musí každý vedieť, do životopisu si to nedávajte. Niežeby na tom bolo niečo zlé, nie je. Ale je pravdepodobné, že váš potenciálny zamestnávateľ hľadá skôr niekoho nadšeného, s planúcim entuziazmom. Nadchnite sa. Asi nikoho veľmi nepresvedčíte, keď poviete, že ste to len tak prišli vyskúšať, možno motyka vystrelí. Vlastne neviete, či máte o prácu záujem, takže ak vás nevezmú, nič sa nedeje. Pri takomto zmýšľaní ste prehrali už vopred.
10. Nepoučenie sa z neúspechu
Stáva sa, že nie je hneď jasné, či ste pohovor zvládli na jednotku a či z toho niečo bude. Aj v prípade neúspechu si z toho ale skúste niečo odniesť. Ak ste niekde urobili chybu, malo by vás zaujímať, kde. Na feedback sa pokojne opýtajte už po skončení pohovoru, nech viete, v čom by ste sa mali zlepšiť.