Ako gramatika ovplyvňuje dôveryhodnosť vášho obsahu?
14. 08. 2017 Autor Dominik HlubinaHoci sa na prvý pohľad nemusia zdať až také dôležité, správna gramatika a pravopis sú jedným zo základných predpokladov dobrého obsahu. Chcieť niekoho presvedčiť, aby využil vaše služby, a nemať pritom vlastné texty v bezchybnom stave, sa nemusí vyplatiť.
Určite to poznáte. V internetovej diskusii alebo v komentároch na sociálnej sieti je niekto suverénne najmúdrejší, ale jeho písomný prejav je na zaplakanie. Ihneď sa vo vás ozve červík pochybnosti: „Keď si taký múdry, prečo si sa nenaučil poriadne písať?“ Samozrejme, chytať niekoho za slovo v internetovej diskusii kvôli preklepu je hlúposť, sem-tam sa to stane každému. Ak ale len s ťažkosťami viete rozlúštiť, v akom jazyku dotyčná osoba píše, obsahu jeho výpovede už budete venovať pozornosť len ťažko.
Platí to aj v prípade oficiálneho textu, ktorým sa prezentuje firma alebo jednotlivec na webovej stránke alebo sociálnych sieťach. Gramatické chyby a nesprávny pravopis dokážu zákazníka znechutiť alebo odradiť. Je to logické – svedčí to o vašej neprofesionalite.
Zákazníci chcú bezchybný obsah
Môžete byť najlepší klampiar v okolí či pripravovať najlepšiu kávu v meste, šancu urobiť prvý dojem máte napriek tomu stále len jednu. Ak zákazník prebehne viacero webov, aby sa rozhodol, kto mu urobí strechu alebo sa postará o SEO analýzu, vyberie si nielen na základe odporúčaní, ale aj dojmu, akým na neho zapôsobíte. Bezchybný a profesionálne napísaný text je dôležitá súčasť vašej prezentácie. Netreba zdôrazňovať, že chyba v textovom PPC inzeráte alebo v meta description je absolútna smrť.
Podľa prieskumu by takmer 60 % Britov odmietlo nakúpiť v obchode, ktorý sa na svojej webstránke dopustil pravopisnej chyby. Pri online marketingových službách je toto percento určite ešte omnoho vyššie. Ak vám chce niekto zveriť starostlivosť o svoju značku, webovú stránku a jej prezentáciu, chyby alebo preklepy na vašom vlastnom webe ho zaručene odradia.
Otázka, ktorá sa neodbytne tlačí do popredia, je totiž správna – ak niekto nemá v tip-top stave vlastný obsah, aké potom môžu byť jeho služby?
Aj vyhľadávač chce bezchybný obsah
Úroveň gramatiky a štylistiky vášho obsahu vplýva aj na čitateľovu schopnosť text ľahko a plynulo dešifrovať. Štylisticky slabý text, v ktorom čitateľa neustále niečo vyrušuje (kostrbatá syntax, pomiešané súvetia, pravopisné chyby a výskyt neprimeraných výrazov), nakoniec každého odradí. Návštevník a potenciálny zákazník zo stránky jednoducho odíde. Užívateľská skúsenosť? Nula bodov. Efektivita obsahu? Nič moc. Vplyv na hodnotenie webu vyhľadávačmi? Skúste hádať.
Preklepy nie sú chyby, ale sú rovnako zlé
Preklepy sú samostatná kapitola v knihe s názvom Ako pokaziť potenciál webového obsahu. Neusvedčujú z neznalosti, ale z nedbanlivosti. Vyberte si, čo je horšie. Kontrola obsahu pripraveného na uverejnenie by mala byť samozrejmosťou, a to aj v prípade, že obchodujeme, čo ja viem, v záhradníckom segmente. Alebo robíme televíznu kampaň zameranú na popularizáciu vedy.
Veľké značky, veľké chyby?
Trampoty s pravopisom sa nevyhli ani veľkým značkám, ktoré na reklamu vynakladajú šesťciferné sumy. Niekedy si chybu alebo preklep nikto nevšimne, inokedy sa ich odhaleniu dá vyhnúť len ťažko. To druhé je pravdepodobné, ak je reklama vysielaná počas Super Bowlu.
Tesco svojou chybou možno niekomu pomohlo ku kariére. Síce sa strápnilo, ale 15-ročný chlapec si môže napísať do životopisu, že je všímavý a ide si za svojím. Nie za každou chybou je ale takýto príbeh. Zvyčajne je to jednoducho len neprofesionálna práca. A ak by sme to veľmi zveličili, jeden preklep možno stál Mitta Romneyho prezidentské kreslo.
Slovo na záver
Texty stále tvoria drvivú väčšinu webového obsahu. Dobre napísaný článok, či už žurnalistický, zábavný alebo komerčný, ide svojmu čitateľovi v ústrety. Uľahčuje mu čítanie a orientáciu v texte. Pravopisné a štylistické chyby čitateľa odradia. Ale nielen to. Vysielajú do sveta správu o vás samotných – váš biznis asi nestojí za veľa, keď si neviete zariadiť ani to, aby váš obsah tvoril niekto kompetentný.
Komentáře