eVisions.cz

Prečo je vizuálne vyhľadávanie trendom budúcnosti?

vizualne vyhladavanie - evisions clanok

Keď ste v minulosti potrebovali zistiť, či bol profil používateľa na internete falošný, zobrali ste profilovú fotografiu používateľa, otvorili vyhľadávací nástroj Google a hľadali obrázky, či boli originálne alebo z databázy. Takto som sa pred niekoľkými rokmi prvý krát stretol s vizuálnym hľadaním. Počas pár rokov sa v tejto oblasti veľa vecí zmenilo. Kde všade sa s vizuálnym vyhľadávaním môžete stretnúť?

Google Lens

V máji 2017 predstavil Google na festivale I/O novinku Google Lens. Google Lens dokáže rozpoznať predmety, text zachytený fotoaparátom alebo obrázok nahraný z mobilného telefónu. Google na festivale ukázal niekoľko funkcií tejto technológie:

Pinterest Lens

Ak sledujete naše Novinky z onlajnu, určite viete, že ďalším hráčom v oblasti vizuálneho vyhľadávania je Pinterest. Ten prišiel tento rok s Pinterest Lens a rozšírením pre prehliadače Pinterest Button, vďaka ktorému môžete vyhľadávať naprieč celým webom.

Funkcia Pinterest Lens je súčasťou mobilnej aplikácie Pinterest a funguje podobne ako Google Lens. Stačí vyfotiť objekt, ktorý vás zaujíma, a spoločnosť Pinterest vám ukáže príslušné piny/obrázky, ktoré zodpovedajú vyfotenému obsahu. Výsledky závisia od toho, či Pinterest nájde piny, ktoré sa budú zhodovať s vyhotovenou fotografiou.

Aby ste mohli vyžívať vizuálne vyhľadávanie, je potrebné nainštalovať Pinterest Button, ktorý je nateraz k dispozícii iba pre prehliadač Google Chrome. Výhodou je, že vyhľadávaná vec nemusí zaberať väčšinu fotografie. Môžete označiť len konkrétnu časť, ktorá vás zaujíma. Napríklad ak vidíte fotografiu svojej obľúbenej herečky s klobúkom, ktorý patrí do kategórie „must have“, stačí označiť klobúk a Pinterest vám ukáže relevantné piny, kde klobúk nájdete.

Nájde vizuálne vyhľadávanie uplatnenie v e-commerce?

Spomenul som Pinterest a Google, ktorých nástroje zrejme pritiahnu väčšinu potenciálnych používateľov. Ale určite nesmieme zabudnúť na britský ASOS. Ten sa stal prvým elektronickým obchodom, ktorý implementoval vizuálne vyhľadávanie do svojej aplikácie. Princíp je rovnaký ako pri Pinterest Lens – jednoducho otvorte aplikáciu, aktivujte fotoaparát a vyfoťte položku, ktorú hľadáte. To vám umožní rýchly prístup k produktovej karte, ktorá zodpovedá zachytenej fotografii.

Myslím, že Pinterest Lens a ASOS trafili klinec po hlavičke. Veci, ktoré vidíme okolo nás alebo na niekom okolo nás, majú najväčší vplyv na naše nákupné správanie, a ak máme teraz nástroj, ktorý dokáže okamžite zistiť, kde sa daná vec nachádza a koľko stojí, pravdepodobne to zvýši šancu, že ju ihneď kúpime. Je to jednoduchšie, ako ju večer hľadať na desktope alebo v mobile cez fulltext. .

Pinterest Lens už teraz využíva viac ako 175 miliónov aktívnych používateľov mesačne. V Českej a Slovenskej republike slúži skôr ako inšpirácia než ako nástroj elektronického obchodu, preto tu chýba veľká základňa „pinnerov“, avšak pre spoločnosti, ktoré Pinterest už používajú, to môže byť v budúcnosti konkurenčná výhoda.

Pinterest Lens je už k dispozícii v Českej aj Slovenskej republike, ale iba v režime beta. Výsledky vyhľadávania vám nebudú zobrazovať žiadny domáci e-shop alebo jeho piny, takže si budeme musieť ešte chvíľku počkať, kým objavíme plný dosah tejto novinky. Pokiaľ ide o internetový obchod ASOS, jeho funkcia vizuálneho vyhľadávania by mala byť čoskoro k dispozícii aj mimo Spojeného kráľovstva. Ak si však nastavíte mobilný telefón na región United Kingdom, môžete si ju vyskúšať už dnes.

Čo z toho vyplýva?

Zatiaľ je zrejmé, že Google a Pinterest nám dávajú do rúk nástroje, ktoré nám môžu uľahčiť život a ušetriť niekoľko minút času. Vo všeobecnosti je vizuálne vyhľadávanie trend, ktorý by sme ako marketéri mali brať do úvahy. Tento rok je pre vizuálne vyhľadávanie zásadný, čo môžeme vidieť práve na príklade e-shopu ASOS. Svedčia o tom aj čísla, ktoré e-shop zverejnil. 80% všetkej návštevnosti prichádza na ASOS cez mobilné zariadenia. Responzívne weby sú síce štandard, ale vyhľadávanie pomocou mobilného telefónu je stále komplikovanejšie ako na desktope. Riešením môže byť práve vizuálne (alebo hlasové) vyhľadávanie, ktoré používateľom pomáha urýchliť celý proces a vyhľadávať lepšie.

Okrem spomínaného Googlu, Pinterestu alebo e-shopu ASOS sa prvky vizuálneho vyhľadávania snažia implementovať aj Amazon, eBay alebo Bing. Tí všetci vycítili potenciál technológie. Preto som zvedavý na to, čo sa v nasledujúcich mesiacoch v tejto oblasti udeje, a do akej miery tento trend zamáva so spôsobom, akým sme v súčasnosti zvyknutí nakupovať.