Google Analytics (GA) používateľom ponúka rôzne možnosti, ako zrýchliť a spríjemniť prácu v rovnomennom nástroji. Každý SEO konzultant má svoje obľúbené SEO dashboardy, ktoré si môže vytvoriť, prípadne stiahnuť. Teraz spoločnosť Google ponúka ďalšiu možnosť, ako prácu v GA zrýchliť.
Ak sledujete naše Novinky z onlajnu, možno si spomeniete na diel, v ktorom som hovoril o Google Ask Intelligence (AI). Google túto novinku predstavil v júli a teraz je už dlhšiu dobu dostupná vo väčšine Google Analytics účtov. Pozreli sme sa, ako toto vylepšenie funguje a aké ponúka možnosti.
Ako Google Ask Intelligence funguje?
AI využíva strojové učenie a pomôže vám ušetriť čas a získať požadované odpovede rýchlejšie, než preklikávaním sa rôznymi segmentmi v Google Analytics. Niektoré dáta, potrebné napríklad k reportom, tak môžete získať hneď po vstupe do GA po zadaní príslušného výrazu.
Otázky môžete položiť iba v anglickom jazyku, AI sa na ne pokúsi odpovedať a ukázať vám požadované dáta. Ponúka tiež sériu otázok, ktoré sú predvyplnené. Ako teda postupovať pri prvom stretnutí s AI?
Ak nevidíte panel pre AI, stačí si svoj GA účet prepnúť do anglického jazyka. Následne by ste mali spomínané tlačidlo vidieť v pravej časti aplikácie.
Po kliknutí na ikonu AI sa vám zobrazí okno, kam môžete klásť svoje otázky. Pod vyhľadávacím boxom nájdete zadanú otázku, ktorú vám AI ponúkne na vyskúšanie ako prvú. Pod týmto panelom nájdete záložky:
- New
- Saved
- Read
V záložke „New“ sa zobrazujú čerstvo položené otázky. Záložka funguje ako feed a ak budete niektoré otázky pokladať opakovane, uvidíte ich v hornej časti feedu.
Pokiaľ si v záložke New zobrazíte navrhovaný report, môžete si ho tiež uložiť. Potom ho uvidíte v záložke „Saved„.
V záložke „Read“ sa vám zoradia všetky reporty, na ktoré ste klikli.
Na aké otázky sa môžem spýtať?
Samozrejme, každá umelá inteligencia má zatiaľ svoje muchy a ani AI nie je dokonalá. Zo skúsenosti odporúčam otázky zadávať naozaj jednoducho. Poďme si na pár základných otázkach, s ktorými sa každý SEO konzultant pravidelne stretáva, ukázať, ako Google AI funguje.
Ak vás napríklad bude zaujímať medziročné porovnanie organické návštevnosti za určité obdobie, stačí do vyhľadávacieho boxu napísať „Organic traffic September 2016 vs September 2017„.
AI vám okrem číselného vyhodnotenia ukáže aj graf. Musíte ale zadať správny výraz – „Graph of organic traffic September 2016 vs September 2017„.
Ku každému reportu patrí aj súhrn konverzií. Aj tu sa dá jednoducho opýtať „Organic traffic September goal 2„. Aby pre vás tento údaj mal nejakú výpovednú hodnotu, musíte v tomto prípade poznať predovšetkým svoje ciele a čo konkrétne chcete merať.
Ďalší údaj, ktorý vás z pohľadu SEO určite zaujíma, je to, z akých zdrojov na váš web užívatelia chodia. Použil som jednoduchý výraz „Organic traffic September source„.
Google AI vám poskytne údaje aj o vstupných stránkach. Pre mesačný report vás pravdepodobne bude zaujímať, ktoré vstupné stránky boli v daný mesiac najlepšie. Položil som opäť veľmi jednoduchú otázku „Which landing pages bring most organic traffic in September„.
Nemusíte teda byť práve native spíkri. Stačí jednoducho napísať, čo hľadáte, tak, aby to AI pochopila, a používať základné kľúčové slová, ktoré každý používateľ GA pozná. Ako vidíte na položených otázkach, gramaticky niekedy nedávajú úplne zmysel. Schválne som pokladal otázky veľmi zjednodušene, bez ohľadu na gramatiku, ale aj tak je AI bola schopná rozpoznať a nájsť požadovanú odpoveď. Vo výsledku vyhľadávania potom vidíte, ako si AI výraz spracuje.
Ak si vezmeme napríklad otázku, ktorú som položil vyššie: „Organic traffic September source„, ktorá so stavbou vety blíži naozaj skôr poskladaniu kľúčových slov vedľa seba, AI si ju spracuje do nasledujúceho výrazu: „TOP 10 source by sessions for medium of organic „. Na tomto príklade je vidieť, že nie je potrebné dlho premýšľať, ako výraz formulovať, ale skôr vedieť, čo potrebujete zistiť. Požadovanú odpoveď som dostal, AI mi navyše pod vyhľadávacím boxom aj napovie. Ak váš výraz teda bude nezrozumiteľný, AI sa ho aj napriek tomu pokúsi vyhodnotiť a spýta sa vás, či ste náhodou nemysleli „toto“.
Vyskúšali sme niekoľko základných otázok, ktoré pre vás môžu byť užitočné tak pri reporte, tak v prípade, keď potrebujete klientovi rýchlo zistiť nejaké dáta. Ukážeme si ešte, ktoré kľúčové slová je nutné pre využívanie AI poznať, aby ste túto funkciu využili naplno.
Základné kľúčové slová, ktoré je nutné poznať
Samozrejme, nezaobídete sa bez znalosti základných kľúčových slov, ktoré sa v GA používajú. Pretože AI funguje len v anglickom jazyku, je dobré mať GA nastavené v angličtine, aby sa vám základné pojmy vryli do pamäti.
- Graph/Trend – ak budete chcieť zobraziť graf, nielen číselnú odpoveď, použite v dotaze slovo graph. Napr. „Graph of organic traffic September 2016 vs September 2017“.
- Compare/VS – keď chcete porovnať napr. medziročnú návštevnosť, použite výrazy compare alebo vs. Napr. „Organic traffic September 2016 vs September 2017“.
- TOP10 – veľa otázok, na ktoré sa budete pýtať, vám AI ukáže v rebríčku TOP10. V prípade, že budete chcieť vidieť viac výsledkov, je nutné to zohľadniť v otázke. Napr. „TOP 10 source by sessions for medium of organic“.
- Časová os – AI vie zobraziť otázky pre konkrétne obdobie, ktoré hľadáte. Stačí zadať, aké obdobie vás zaujíma. Môže to byť konkrétny deň alebo viac dní, týždne, mesiace, kvartály alebo roky. Napr. „Organic traffic 1-15 September“.
- Share/Percent – keď budete chcieť poznať podiel jednotlivých kanálov na vašej návštevnosti, môžete položiť nasledujúcu otázku: „Share of traffic by channel“.
Toto je základný slovník, ktorý je dobré pre prácu s AI poznať. Výhodou strojového učenia je, že čím viac otázok formulujete, tým viac sa toho AI učí a zvyká si ako na jazyk, ktorý používate, tak na otázky, ktoré najčastejšie pokladáte. Ak vás zaujíma, na čo všetko sa dá ešte v rámci AI opýtať, pozrite sa na Google Support.
To, akým smerom sa Google uberá, je myslím zrejmé. Vizuálne vyhľadávanie, hlasové vyhľadávanie a umelá inteligencia všeobecne, v kombinácii najmä s mobilným zariadením, majú za úlohu skrátiť dobu, ktorú strávime pokladaním rôznych otázok a hľadaním odpovedí na ne. AI vznikla preto, aby uľahčila, respektíve zrýchlila prácu v GA. Niekedy je naozaj rýchlejšie napísať otázku do AI ako prechádzať GA, ale občas vám jednoducho odpovedať nedokáže.
Treba oceniť, že AI si pomerne jednoducho dokáže spracovať požiadavku a vo väčšine prípadov poskytla odpoveď, ktorú som požadoval, stále však išlo o pomerne základné otázky. AI je dobrým pomocníkom hlavne v prípade, keď sa do GA pozeráte na mobilnom zariadení. Google tento rok veľa pracoval na Google Assistant, a to predovšetkým na hlasovom asistentovi, niet sa preto čomu čudovať, že môžete otázky klásť aj hlasom.
Teraz už nezostáva nič iné ako otvoriť GA a správne sa opýtať.