Hlasové vyhľadávanie a PPC: Ide to vôbec dokopy?
16. 01. 2018 Autor Adam DvořákV poslednej dobe sa veľa hovorí o hlasovom vyhľadávaní (Voice Search) a jeho vplyve na SEO. Čo na to však PPC? Má k tomu čo povedať?
Čo to je hlasové vyhľadávanie a ako vlastne funguje? To sa v tomto článku nedočítate, aj tak to už všetci viete z kolegovho článku Optimalizácia hlasového vyhľadávania pre začiatočníkov. ? My sa rovno pozrieme na to, čo je pre PPCčkára dôležité – rozdiel medzi hlasovým a textovým vyhľadávaním, a čo to pre nás znamená.
Skôr ako sa dostaneme k vyššie spomenutým bodom, musíme si ozrejmiť 2 dôležité veci:
- Hlasoví asistenti zatiaľ nevedia po slovensky. Logicky teda nejde vytvárať a optimalizovať Voice Search kampane na slovenských zákazníkov (ktorí vyhľadávajú slovensky). Počet podporovaných jazykov však do budúcnosti celkom iste porastie.
- Nečakáme koniec textového vyhľadávania – teda aspoň nie v najbližších rokoch. Aj keď hlasové vyhľadávanie určite raz príde naplno aj do Čiech a na Slovensko, nemožno čakať, že zrazu nahradí to textové. Vo všeobecnosti sa predpokladá, že hlasové vyhľadávanie budú ľudia používať skôr na jednoduchšie otázky, a to textové tu stále ostane pre komplexnejšie úkony.
Rozdiely medzi textovým a hlasovým vyhľadávaním
- Používanie tzv. natural language. Povedzme, že na internete chcete kúpiť zimné pneumatiky na auto, pochopiteľne lacno. V prípade textového vyhľadávania tak pravdepodobne zadáte do vyhľadávača nejaký výraz typu „lacné zimné pneumatiky na auto“. Ako sa ale opýtate Siri na svojom iPhone? Budete jej ako robot diktovať vyššie zmienený zhluk slov? Nie, normálne sa opýtate: „Kde kúpim lacné zimné pneumatiky na auto?“, A to je práve ono. Hlasové vyhľadávanie sa od toho textového líši najmä tým, že s umelou inteligenciou komunikujete a hovoríte, ako keby ste hovorili s živým človekom.
- Slová typické pre otázky. V textovom vyhľadávaní sa oveľa menej stretnete s vyhľadávacími otázkami obsahujúcimi slová „čo, kto, ako, kedy, kde“ a podobne. Pri hlasovom vyhľadávaní ide naopak o základný stavebný kameň, pretože väčšina otázok sa bez týchto slov nezaobíde.
- Lepšie odhadnuteľný úmysel. Nadviažme na predchádzajúci bod – výber slov z vyššie spomínaného zoznamu totiž do istej miery predikuje skutočný zámer používateľa.
Lokálnosť. Väčšina hlasového vyhľadávania prebehne na mobiloch, a o mobiloch vieme, že generujú množstvo lokálnych otázok. A to isté bude platiť pre hlasové vyhľadávanie.
- Lokálnosť. Väčšina hlasového vyhľadávania prebehne na mobiloch, a o mobiloch vieme, že generujú množstvo lokálnych otázok. A to isté bude platiť pre hlasové vyhľadávanie.
- Cieľová skupina. Najmä v Čechách vedia, o čom hovoria – cieľovka, ktorá je na Sezname, nemusí byť na Googli, a naopak. Ako to ale je s hlasovým vyhľadávaním? Na dátach z USA možno vidieť, že podľa predpokladov vedie Voice Search u mladých ľudí, tie relatívne staršie však rozhodne nemožno úplne opomenúť.
Dôležité info už máme, ako s ním naložiť?
- Zacielenie na otázky. Vzhľadom na to, že hlasové vyhľadávanie sa oveľa viac blíži normálnej ľudskej konverzáci, respektíve kladeniu otázok, prvý záver a odporúčanie je viac než zrejmé – namiesto zacielenia na jednotlivé kľúčové slová budeme cieliť na celé otázky.
- Nastavenie biddingu podľa typu otázky. Ako je vidieť vyššie, na základe určitých slov sme schopní odhadnúť úroveň záujmu užívateľa o produkt či službu, čo je pre nás nesmierne cenná informácia, ktorú následne môžeme používať pro biddingu – teda najviac bidovať na otázky typu „kedy“ a „kde“ a najmenej na otázky typu „čo“ a „kto“.
- Odpovedanie na otázky. V textovom vyhľadávaní často nepoznáme skutočný úmysel používateľa, a tak sa snažíme do inzerátu „napchať“ čo najviac informácií o nás, našom produkte a nejaké to USP. Pri hlasovom vyhľadávaní ale perfektne vieme, čo používateľ hľadá – chce odpoveď na otázku. Či mu ju dáme alebo nie, to už je len na nás. Ja však rozhodne na otázky odpovedať budem.
Čo povedať na záver? Snáď len to, že nie je nutné sa hlasového vyhľadávania obávať, pretože PPC si do neho celkom iste nájde cestu (Google určite nebude chcieť prísť o príjmy z inzercie). Hlasové vyhľadávanie prinesie niekoľko zmien a svieži vzduch do celého sveta vyhľadávania. Rozhodne je sa na čo sa tešiť.
Komentáře