eVisions.cz

Čo všetko o vás vie internet?

Záznam Cambridge Analytica

Pomocou facebookovej aplikácie získala táto agentúra údaje o viac ako 85 miliónov používateľov. Na základe týchto dát zostavila obsiahlu dokumentáciu, ktorá poslúžila  na efektívne zacielenie politickej kampane. Začiatkom apríla bol Mark Zuckerberg vyspovedaný pred americkým kongresom, kde sa používateľom ospravedlnil za odcudzená dáta. Spoločnosť vytvorila stránku, kde si každý môže skontrolovať, či jeho údaje boli alebo neboli použité Cambridge Analyticou.

Zoznam reklamných preferencií

Na základe vašich akcií vytvára Facebook podrobnú mapu preferencií. Túto informáciu môže spoločnosť využiť pri cielení reklamy. Napríklad, ak ste v poslednej dobe hľadeli fotky oblečenia, Facebook pridá „šaty“ alebo „tričko“ medzi vaše záujmy. Na tejto stránke môžete vidieť celý zoznam vašich záujmov. Ak máte pocit, že niektoré položky medzi vaše záujmy určite nepatria, neváhajte ich zo zoznamu vymazať.

Tretie strany

Niektoré webové stránky, programy a aplikácie požadujú prístup k vášmu účtu na Facebooku. Celý zoznam takýchto stránok a aplikácií je možné si pozrieť tu. Tu stoji za zmienku to, že aj už odstránené aplikácie z vášho zariadenia môžu mať prístup k vašim údajom. 🙁

Google vie naozaj všetko

Ak si nepamätáte, kde alebo kam ste jazdili minulý mesiac vo štvrtok 20., Google vám to rád pripomenie – a dokonca aj ukáže. Ten si totiž dáta o pohybe svojich používateľov ukladá do svojich máp, ktoré môžete vidieť na tejto stránke. Spoločnosť tvrdí, že tieto dáta sú dostupné len a len vám. Tieto údaje sa vám zobrazia iba vtedy, ak máte zapnutú funkciu „Zdieľanie lokácie“.

Nielen, že vie, ale aj ukladá

Nielen prehliadač ale aj Google si ukladá vašu históriu vyhľadávania a pozretých videí na YouTube. Celý prehľad toho, čo ste v poslednej dobe vyhľadávali, je možné zistiť tu. Na tejto stránke si môžete záznamy upraviť a nastaviť, akú informáciu o vás môže spoločnosť zaznamenávať.

Je možné, že pre niekoho tieto veci nebudú horúcou novinkou, ale určite neuškodí pripomenúť si, že „súkromie na internete“ je čím ďalej, tým viac oxymoron.