1. Blog
Blog je jeden z najlepších typov obsahu, ktorý môžete tvoriť. Nielenže má vedenie firemného blogu pozitívny vplyv na SEO, čo povedie k rastúcej organickej návštevnosti vášho webu, ale zároveň dokáže nahradiť inak veľmi nákladné marketingové kampane. Pýtate sa ako?
Blog spadá do nástrojov tzv. inbound marketingu. Touto formou marketingu „pritiahnete“ vašich (potenciálnych) zákazníkov prostredníctvom hodnotného obsahu, ktorý oni sami vyhľadávajú. A nemusíte vydať (vraj) ani korunu. To je samozrejme trochu „podhodnotené“, aj tvorba obsahu niečo stojí – musíte mať čas, nápady a zdroje pre ich realizáciu.
Aké otázky je potrebné si položiť pred založením firemného blogu?
Ak chcete používať blog ako nástroj content marketingu pre vaše podnikanie, musíte začať so stratégiou. Minimálne je potrebné definovať cieľ vedenia blogu, určiť cieľovú skupinu, zameranie blogu a stanoviť, aké témy chcete pokryť (vrátane analýzy kľúčových slov).
Aké sú najväčšie benefity blogovania?
- Nárast organickej návštevnosti vášho webu prostredníctvom kľúčových slov.
- Prirodzená podpora pre komunikáciu vašich produktov.
- Budovanie pevných vzťahov so zákazníkmi.
- Personalizácia vašej značky.
- Získanie obsahu na vaše sociálne siete.
- Budovanie povesti experta v odbore.
- Zvýšenie počtu konverzií (ROI).
- Získanie spätných odkazov.
- Zlepšenie pozícií pre long-tailové výrazy.
- Podporenie diskusií (komentáre pri článkoch, na sociálnych sieťach).
2. Rozhovory
Ľudia vyhľadávajú informácie od profesionálov a autorít z odboru. Zaujímajú ich tzv. „success stories“, ale radi sa poučia aj z neúspechov. Nezabudnite tiež, že Slováci doslova hltajú klebety zo zákulisia a súkromie.
V online svete môžete vykonať rozhovor niekoľkými možnými spôsobmi:
- Rozhovor formou live streamu na sociálnych sieťach.
- Rozhovor vo forme článku na blogu/webu.
- Rozhovor formou video reportáže.
Tip: Prečítajte si rozhovor so zakladateľom agentúry eVisions Jaroslavom Vidimom.
Dávate prednosť video contentu? Jarda sa rozhovoril na webe Mladypodnikatel.cz o tom, ako robíme content marketing v našej agentúre.
Spadáte do mladšej vekovej kategórie a chcete nájsť pracovné uplatnenie v online marketingu? Možno vám príde vhod rozhovor s Dianou, ktorá sa rozhovorila o absolvovanej stáži v našej agentúre.
3. Infografiky
Infografiky využívajú firmy na edukáciu svojho publika a na komunikáciu vlastných odborných znalostí. Infografiky nám jednoducho interpretujú inak často zložité štatistiky alebo polopatisticky vykladajú určitú problematiku.
Ako vníma infografiky zákazník? Zhruba takto: Zaujímavé či významné údaje vo vizuálnom zobrazení = kombinácia doslova odzbrojujúca. 😊 Ľudia majú radi dáta – považujú tak zdieľané informácie za dôveryhodné a autora infografiky za profesionála v danej problematike.
Mrknite, aké infografiky má na tričku naša agentúra.
4. Zábavné videá
Prečo trávime toľko času na sociálnych sieťach? Primárne kvôli komunikácii, sekundárne kvôli zábave a inšpirácii. Ak značka dokáže ponúknuť zábavu a odpočinok v kombinácii s prirodzenou propagáciou produktov, dá sa povedať, že má vyhraté.
Jedným z najpopulárnejších typov obsahu, s ktorým máte šancu v dnešnej dobe (na sociálnych sieťach) uspieť, sú jednoznačne videá.
Podľa údajov z výskumu HubSpot chcú spotrebitelia naprieč všetkými vekovými kategóriami od značiek viac video obsahu.
Aj tu ale platí, že je potrebné tvoriť video obsah v súvislosti s celkovým positioningom vašej značky. Inými slovami, voliť formu zábavy, ktorá je relevantná nielen pre vás, ale aj pre vašu cieľovú skupinu.
Trocha inšpirácie …
AquaBabes – najúspešnejšia česká reklama na Youtube v roku 2017 od značky Aquila
T-Mobile a jeho reklama Nedržte sa pri zemi
5. Odborné videá
Voľne nadviažem na výskum HubSpotu. Respondenti sa zhodli, že informácie zdieľané vo forme videa sú pre nich najlepšie zapamätateľné. Video teda môže nielen pobaviť, ale byť tiež veľmi kvalitný zdroj informácii pre vaše publikum.
V našej agentúre sa snažíme skĺbiť odbornosť a zábavu v rámci našej pravidelnej série Noviniek z onlajnu.
6. Manuály, rady & tipy
„10 tipov na“, „Manuál na jednoduché použitie výrobku X“; „Užitočné rady na cestu“ – témy, ktoré vaši zákazníci ocenia na 100%.
Pri ich tvorbe sa odporúčame riadiť nasledujúcimi pravidlami: stručne, jasne, výstižne.
Tip: Pripravili sme pre vás:
- Vreckový manuál: Píšte články ako copywriter
- 17 tipov, ako využívať Instagram efektívnejšie
- 28 tipov, ako sa stať twitterovým Mirkom Dušínom
7. Prípadové štúdie
Teória je teória, prax zase prax. Prostredníctvom prípadových štúdií môžete zákazníkom komunikovať úspechy vašich klientov, ktoré dosiahli vašou zásluhou.
Prípadové štúdie sú veľmi efektívne, pretože dokážu veľmi jednoducho a zrozumiteľne zdieľať konkrétne benefity vašich služieb, respektíve ich vysvetliť na reálnych prípadoch z praxe.
Prečítajte si, ako sme zvýšili organickú návštevnosť nášho klienta o 1000%.
8. Ťaháky
Ťaháky iste mnohí z nás ocenili už počas študentských rokov. Efektívna vecička – na kúsok papiera, ktorý sa zmestí kamkoľvek, zhrniete to najdôležitejšie. Možno je to dokonca jedna z najužitočnejších vecí, ktorú vám škola do života dala.
Takéto ťaháky sú totiž skvelou vychytávkou, ktorú môžete používať pre obsahový marketing vášho biznisu nehľadiac na jeho odvetvia.
Aby sme nezostali len u tej teórie, rovno pridávam jeden príklad z praxe – náš ťahák na klávesové skratky. 😊
9. Checklist
Checklist – opäť veľmi obľúbený typ obsahu. Pojem „checklist“ máme asociovaný s kontrolou (jupí – na nič nezabudneme) a zároveň tiež so zreteľnosťou a stručnosťou (jupí druhýkrát – žiadne rozsiahle slohovky, ktoré uložíme do záložiek a už nikdy neotvoríme).
Tip: Chystáte sa na zahraničnú konferenciu? Prejdite si náš checklist, nech si ju užijete v pokoji a „se vším všudy“.
10. Príspevky na sociálnych sieťach
Kto nie je na socialu, akoby ani nebol! A u značiek to platí dvojnásobne. Sociálne siete už nie sú konkurenčnou výhodou, ale skôr nutnosťou. Pričom platí, že ich môžete využiť pre branding, loyalty marketing, virálny aj výkonnostný marketing.
11. Citáty
Zdieľanie/vlastná tvorba citátov – aké jednoduché, ale pritom účinné. Citáty teraz pomerne úspešne dobývajú internet. Ľudia sú radi súčasťou komunity a prostredníctvom citátov ju môžete vybudovať.
Pri zdieľaní citátov sa opäť zamyslite nad cieľom oznámenia, vašou cieľovou skupinou a celkovým konceptom vášho biznisu.
12. Mémy
Chcete byť úspešní na sociálnych sieťach a pritom investovať do FB reklamy len minimálne? Potom je potrebné sa zamýšľať nad obsahom s virálnym potenciálom, teda obsahom, ktorý sa bude šíriť sám a rýchlo medzi užívateľmi naprieč rôznymi komunikačnými kanálmi.
Mémy a GIFy sú novodobé fenomény, ktoré sa šíria na internete rýchlosťou blesku. Pre ich komickosť, jednoduchosť pochopenia, výstižnosť a skrátka „cool“ charakter sú medzi ľuďmi najobľúbenejším a najzdieľanejším obsahom. Stretávate sa s pojmom mém alebo meme prvýkrát? Nahliadnite s nami pod jeho povrch.
Kto alebo čo sú to mémy?
Všeobecne ide o typ obsahu, ktorý sa šíri internetom na virálnom základe. Konkrétnejšie môže mať podobu obrázkov, smajlíkov, screenshotov z filmov a ďalších motívov, ktoré sú doplnené výstižným textom. Výsledkom je jednoduchý komiks či príbeh zo života. Najčastejšie sa viažu na aktuálne udalosti.
Prečo sa vám oplatí mémy používať?
Samozrejme záleží na celkovej marketingovej stratégii vašej značky, spôsobu a tonalite komunikácie, vašej cieľovej skupine a mnohých ďalších faktoroch. Pamätajte ale, že na sociálne siete sa chodíme baviť. A práve zábavu očakávajú zákazníci aj od komunikácie vašej značky na sociálnych médiách. Kto by mal záujem sledovať suché firemné profily, že? Oplatí sa teda využívať mémy s rozmyslom, tzn. s ohľadom na cieľovú skupinu a v súvislostiach či v kontexte s vaším typom podnikania.
Tipy z praxe
Mini-meme slovník
Zkratka | Význam | Interpretace |
Me gusta | To sa mi páči | Reakcia na niečo absurdné, čo sa dotyčnému jednoducho páči. |
YOLO | You Only Live Once | Žiješ len raz! |
Dunno | Aj do not know. | Neviem. |
Philosoraptor raptor | Filozof Raptor | Filozof „hĺba“ nad absurdnými a vtipnými vecami. |
True story | Svätá pravda | Reakcia na tvrdenie, s ktorým súhlasíme. |
WTF | What The F * ck | Čo to, sakra? |
Not bad | To nie je zlé! | Má pozitívny význam, využíva sa na vyjadrenie uznania. |
LOL | Laughing Out Loud | Smejem sa, až sa za brucho chytám. |
ROFL | Rolling On the Floor Laughing | Váľam sa po podlahe od smiechu. |
Herp Derp | Komiksová tvár a výraz | Naznačuje, že niečí tvrdenie je tak povediac „stupid“. |
Forever alone | Naveky sám | Používa sa na vyjadrenie samoty alebo sklamania životom. |
Trocha inšpirácie…
Forever alone mém
Boromir mém – SEO
A jeden náš vlastný. 😊
13. Testy & kvízy
Hoci v škole sme testovanie našich znalostí nemali príliš v láske, v praxi si na ne radi posvietime. Chceme sa zlepšovať, predstihnúť konkurentov, poznať svoje limity, posúvať hranice.
Tento typ obsahu je možné napasovať na akýkoľvek typ podnikania. Dôležité je zamyslieť sa nad cieľovou skupinou (teda pre koho test tvoríte), nad zmyslom testovania (skutočné overovanie znalostí, zábava pre zákazníkov, poznanie zákazníkov atď.) A nad jeho spracovaním.
Tip: Ako ste na tom so SEO znalosťami? Otestuje sa v našom SEO teste, nech viete, v čom sa ešte dokážete zlepšiť!
14. Súťaže
Nezáleží na tom, či vám v garáži parkuje Ferrari alebo lovíte z peňaženky posledné drobné na kávu – všetci milujú súťaže. Kto by nechcel ušetriť, alebo dokonca získať produkt zdarma, že? A čím bude pre vaše priaznivcov ľahšie sa zapojiť, tým väčší úspech zožnete.
Veľmi obľúbeným miestom na organizovanie súťaží je Facebook, kde týmto spôsobom môžete veľmi ľahko a rýchlo „lapiť“ fanúšikov. Dávajte si ale dobrý pozor na nekalé praktiky, ktoré môžu viesť až k zmazaniu vašej FB stránky. To predsa rozhodne nie je vaším cieľom, nie?
Čoho sa musíte vyvarovať?
- Nesmiete žiadať o lajknutie vašej stránky ako vstup do súťaže.
- Nesmiete žiadať o lajknutie iných stránok ako vstup do súťaže.
- Nesmiete vyzývať na zdieľanie príspevku ani vašej stránky ako vstup do súťaže.
- Nesmiete žiadať fanúšikov, aby do komentára označovali svojich priateľov.
- Nesmiete žiadať fanúšikov, aby na fotku označovali priateľov.
- Nesmiete využívať emotikony pri výbere z viacerých možností.
Čo je naopak dovolené?
- Žiadať o lajknutie príspevku (napr. ako hlasovanie).
- Vyzvať na pridanie príspevku na vašu firemnú stránku.
- Vyzvať na pridanie komentára pod príspevok.
- Vyzvať na zaslanie súkromné správy.
S našim klientom Bellinda sme v rámci adventného kalendára usporiadali súťaž o ponožky. Cieľom bolo zoznámiť zákazníkov s novým produktom a komunikovať jeho benefity (v tomto prípade hydratačný efekt ponožiek, ktorý dosahujú vďaka obsahu olejov).
Súťaž, ktorá mala ľahké zadanie a navyše zoznamovala s benefitom produktu, priniesla 305 lajkov pri príspevku, 103 zdieľaní, 417 komentárov a vedľajším efektom potom bol samozrejme vysoký organický nárast fanúšikov.