Začnime najprv veľmi stručným zhrnutím toho, čo nám uplynulý rok z pohľadu sociálnych sieťach dal (a vlastne aj trochu vzal):
- Nový algoritmus uprednostňujúci príspevky od priateľov a rodiny
- Kauza Cambridge Analytica, krádež dát a mnoho ďalších „nepríjemností“ spojených s ochranou osobných údajov
- Zavedenie tzv. Breaking News
- Globálne uvedenie platformy Watch
- Zmena názvu formátu Canvas na Instant Experience
- Zmena algoritmu (tip ako na neho som spísala na svoj blog v článku Čo platí na Instagram algoritmus)
- Zavedenie Instagram shopping-tags
- Nová možnosť sledovať #hashtagy
- Možnosť pridať #hashtagy a odkazovať na cudzie @profily v Biu
- Možnosť propagovať príspevky z feedu Instagramu
- Spustenie IGTV – kanálu pre vertikálne videa
- Odchod spoluzakladateľov Instagramu
Instagram Stories
- Zavedenie Instagram Stories Highlighs – teda možnosť uchovať svoje Stories na profile neobmedzene dlho
- Nové prvky gamifikácie v Stories (Emoji Slider, Music, Questions Sticker, …)
- Možnosť zdieľania príspevkov z feedu do Stories
- Možnosť repostovať cudzie Stories do svojej, ak je v nej náš účet označený
- Funkcia Pinterest Lens oslávila 1 rok
- Nová podoba business profilu na Pintereste
- Zavedenie tzv. „Shop the look“ pinov
- Návrat chronologického feedu
- Prioritizácia živých vysielaní
A čo bude ďalej? Nahliadnite so mnou pod pokrievku trendov na sociálnych sieťach v roku 2019.
#1 Nové prvky gamifikácie pre zvýšenie engagementu a udržanie našej pozornosti (aj v reklame)
Už tento rok bolo zavedených mnoho nových prvkov gamifikácie do najrôznejších funkcií, ktoré sociálnych siete ponúkajú. Ak sa náhodou stretávate s týmto termínom prvýkrát, potom len v stručnosti doplním, že sa jedná o techniku uplatňovanú nielen v marketingu, ktorá využíva herné princípy v mimohernom kontexte.
Medzi hlavné benefity tejto techniky, v súvislosti s jej užitím v oblasti sociálnych sieťach, patria:
- Udržanie pozornosti užívateľa/fanúšika na dlhšiu dobu alebo opakovane
- Obohatenie starých princípov/funkcií, aby nás bavilo ich opakované využívanie
- Zvýšenie engagementu
- Nadviazanie tesnejších vzťahov s fanúšikmi/zákazníkmi
Ako bolo spomenuté vyššie, ide o rôzne vychytávky ako sú napr. GIF-y, ankety, Emoji Sliders, Music Stickers, Question Stickers, ktoré obohacujú už zavedené a všedné funkcionality sociálnych sietí.
Môžeme len špekulovať, aké herné vychytávky nám sociálne siete budúci rok ponúknu. Bude ich ale určite nespočetné množstvo, pretože každá sociálna sieť sa snaží o jediné – udržať si našu neustálu pozornosť, a to dlhodobo a opakovane. Pomerne horúcou novinkou je informácia, že Facebook testuje video ankety v reklamách, ktoré majú za cieľ zvýšiť atraktivitu reklám a podporiť reakcie používateľov.
Tip na video: Počuli ste o kampani #CatchDragon, kto rá počas jedného dňa nalákala na FB stránky Game of Thrones 110 000 nových fanúšikov a zaistila nárast followerov na Twitteri o 43 837?
#2 Nárast Dark Socialu v súvislosti s rastúcim počtom užívateľov Instant Messaging aplikácií
Dark Social – zdieľanie, ktoré prebieha mimo to, čo možno merať. Jedinci si medzi sebou posielajú odkazy na stránky prostredníctvom on-line chatu, e-mailu, alebo iných messenger aplikácií. Odkaz nie je verejne zdieľaný na sociálnych sieťach a nie je preto jednoznačne trackovateľný v GA.
V podstate sa jedná o Copy & Paste Shares, ktoré využívame asi všetci.
Dáta hovoria, že viac ako 80 % všetkých zdieľaní na sociálnych sieťach tvorí spomínaný Dark Social. Uznajte sami – koľko odkazov týždenne pošlete do priamej správy a koľko z nich verejne zdieľate na svojom profile?
A hoci 84% zdieľaní sa uskutočňuje mimo verejný priestor na sociálnych sieťach, tak 90 % z rozpočtu na Social Media Marketing putuje priamo do sociálnych sietí (respektíve do Public Social).
Zrátané a podčiarknuté – počet používateľov Instant Messaging aplikácií bude naďalej rásť a spolu s ním aj množstvo Dark Socialu. Ak vás tento trend zaujal, odporúčam nasledujúce dva odkazy:
Tip 1: Pozrite sa, na akých 10 najobľúbenejších Instant Messaging aplikáciách môžete byť vidieť.
Tip 2: Viac dát o Dark Social vrátane prípadových štúdií nájdete tu.
#3 textového obsahu bude ubúdať, vizuálne zamerané siete porastú
V roku 2019 budeme svedkami postupného nahrádzania textového obsahu vizuálnym, teda posilnenie tzv. Visual-first mentality. Táto tendencia sa samozrejme prejavovala už počas roka 2018 – o to silnejšia však bude v roku budúcom.
V súvislosti s týmto javom očakávame nárast vo využívaní sociálnych sietí zameraných na vizuálny obsah – typicky Instagram alebo Pinterest.
Tip: Odporúčam prejsť zaujímavé dáta o Visual Content Marketingu.
#4 Zhruba 80 % konzumovaného obsahu bude vo forme videa
Ja viem, to už ste počuli veľakrát, ale zaznieť to jednoducho musí. Ak obrázky nahradia texty, tak trefné video vydá za desiatky statických snímok. Odhaduje sa, že až 80 % konzumovaného obsahu v roku 2019 bude práve video obsah. Zaujímavé zhrnutie predkladá infografika o video marketingu v roku 2019.
- Živé vysielanie (yes, again) – výskumy potvrdzujú, že live videá spravidla vedú k väčšiemu zapojeniu publika. Live streaming umožní vaším fanúšikom a potenciálnym zákazníkom poskytnúť reálny a aktuálny pohľad na to, čo sa práve deje, čím posilníte svoju dôveryhodnosť. Odporúčam si pozrieť infografiku o live vysielaní, ktorá tendenciu podkladá konkrétnymi dátami.
- Video 1:1 – Očakávame, že využívanie sociálnych sietí pre 1:1 videá (predovšetkým medzi užívateľmi) porastie. Typickým príkladom je pomerne nová funkcia video chatu v rámci DM na Instagramu.
- Vlogy – Využívanie vlogu pre rôzne biznisové účely – od edukácie publika, propagácie produktov až po training pooly pre nováčikov.
- Vertikálne videá – pozri nižie.
#5 Vertikálny obsah bude king
Osemdesiat percent celkového času stráveného na sociálnych sieťach sa uskutočňuje cez mobilné zariadenia a približne 94% času, kedy držíme telefón, sledujeme obrazovku vertikálne. Z toho vyplývajú dva hlavné závery. Jednak je nutné mať mobile-friendly social media a za druhé sa značne zvyšuje tvorba vertikálne orientovaných videí (a všeobecne tvorba vertikálneho obsahu).
Tipy na články:
- Prečítajte si rozsiahly článok o vertikálnom obsahu – je plný zaujímavostí a štatistík s nim spojených.
- Poznáte tieto aplikácie pre úpravu vertikálnych videí/obsahu, respektíve pre úpravu Instagram Stories?
- Prečítajte si, ako profesionálne tvoriť Instagram Stories pre svoj biznis.
Sám Google uviedol, že videá na YouTube sú zo 70 % sledované prostredníctvom mobilného zariadenia. Nie je teda žiadnym prekvapením, že YouTube už spúšťa prvé vertikálne reklamy, ktoré zaberú celú obrazovku displeja. YouTube, čo sa týka vertikálneho obsahu, prišliapne na pedál. A možno už v budúcom roku budú vertikálne videá na tejto platforme úplne bežným javom.
#6 Širšie využitie rozšírenej reality (pre reklamy s vyššou mierou konverzie)
Augmented reality (AR) umožňuje reálny obraz doplniť o ďalšie objekty či texty, ktoré bez technológie inak nevidíme. Praktickým príkladom sú rôzne hry typu Pokémon GO. O niečo prínosnejší praktický príklad – aplikácia IKEA Places. V tej môžete prelistovať katalóg, vybrať si položku a následne vyskúšať, ako zapadne do interiéru.
A ako sa prejaví AR na sociálnych sieťach?
Facebook uviedol, že testuje reklamy využívajúce rozšírenú realitu. Tieto reklamy budú na prvý pohľad vyzerať ako štandardné feedové reklamy, oproti nim ale budú obsahovať button s výzvou, ktorý vás presunie do rozšírenej reality. Odhadujem, že AR reklamy budú v určitých segmentoch vysoko konverzné, pretože si budete môcť produkt priamo vyskúšať a následne zakúpiť.
Pripadá vám AR ako vzdialená technológia, ktorá príde niekedy v budúcnosti? Realita je úplne iná. Príkladom sú rôzne AR filtre v Instagram Stories, ktoré dnes a denne využívame. Srdiečka, čelenky, uši, kytičky – sú to dodatočné objekty, ktoré bez technológie neexistujú. Tvorcovia, influenceri a značky majú dokonca šancu prísť s vlastným Instagram filtrom vďaka Facebook’s AR Studio.
Zaujímavosť: Vedeli ste, že už ste mali šancu customizovaný filter tento rok využiť? Napríklad vďaka filtru od Rihanny mohla každá žena shine bright like a diamond. Filter Kylie Jenner zase umožnil ženám vyskúšať si jej kozmetiku značky Kylie Cosmetics.
#7 Ephemeral Content bude aj naďalej kraľovať (spolu s vertikálnym)
Ephemeral Content, teda obsah dostupný užívateľom po obmedzený časový úsek (typicky 24 hodín), sa stal v roku 2018 fenoménom. A budúci rok nebude iný. Ephemeral Content apeluje na tzv. FOMO (fear of missing out), teda vyvolanie u používateľa pocitu strachu, že o niečo príde, ak sa denne nespojí so značkou či jedincom.
Instagram Stories, ktoré vyfúkli hlavnú funkcionalitu Snapchatu, využíva už vyše 400 miliónov užívateľov denne (Snapchat okolo 190 miliónov). A je len otázkou času, kedy sa v Stories business profilov objaví možnosť ,,boost Stories „, teda obdoba známeho ,,boost post“. 🙂 Instagram Stories Ads budú jedným z najobľúbenejších ,,placementov“ pre reklamu.
Facebook samozrejme nestojí obďaleč – vlastné story si dnes môže nahrať každý osobný profil na Facebooku i facebooková stránka.
Ephemeral Content už ale dávno neznamená len Snapchat, Instagram Stories alebo FB Stories. YouTube spustil svoje vlastné YouTube Stories, zatiaľ v beta verzii a pre vybrané účty. YouTube Stories budú dostupné iba z mobilnej aplikácie YouTube App. Objavovať by sa mali na vrchu kanála daného užívateľa a to po dobu 7 dní. YouTube Stories, tešíme sa na teba v roku 2019!
#8 Umelá inteligencia naďalej len buzzword?
Debát okolo AI a jej využitia v sociálnej sieťach je veľa. Podľa môjho názoru sa stále hlavne debatuje, než že by dochádzalo k dramatickým zmenám. Povedala by som, že ani rok 2019 nebude výnimkou.
Dobre, využívame chatbotov, či už pre praktickejšie účely v automatizácii bežných procesov, alebo pre kreatívne marketingové kampane. A prakticky vzaté – väčšina funkcií na sociálnych sieťach je založená na umelej inteligencii – algoritmy, rozpoznávanie tvárí, identifikácia nevhodného obsahu a tak ďalej.
Podľa môjho názoru však bude pojem AI naďalej skôr buzzword. Značky si stále viac uvedomujú, že sociálne siete sú predovšetkým o budovaní vzťahov s ľuďmi ako o automatizácii všetkých procesov. A ak chcú v boji s algoritmami skončiť na strane víťazov, musia pristúpiť na pravidlá hry.
#9 Generácia Z starne a jej kúpna sila rastie
Firmy musia premýšľať nad mentálnym vývojom a starnutím generácie Z, teda internetovej generácie, ktorá je na sociálnych sieťach ako doma. Sú to ľudia, ktorí sa narodili krátko po roku 1990 a vo valnej väčšine tvoria onú komunitu blogerov, YouTuberov, instagramerov … Všeobecne sú hlavnými tvorcami zdieľaného obsahu ako takého.
Je potrebné si uvedomiť, že generácia Z starne a vyvíja sa – jedinci majú prvé zamestnanie a ich kúpna sila rastie. Už ich nie je možné oslovovať rovnakým spôsobom.
center>
#10 Mikroinfluencerov čaká ďalší plodný rok
Rok 2018 veštil mikroinfluncerom hviezdnu budúcnosť a ani rok 2019 nie je výnimkou. Mikroinfluenceri majú typicky iba niekoľko tisíc sledujúcich, zameriavajú sa na konkrétnu oblasť a vďaka tomu sú schopní osloviť špecifickú cieľovú skupinu.
Mikroinfluenceri dostanú váš produkt k požadovanej úzkej cieľovke, a práve preto sú ideálnym ťahom na bránku. Spoluprácu navyše oveľa pravdepodobnejšie zrealizujú formou barteru, alebo za pár desiatok alebo stoviek eur.
V súvislosti s Influencer Marketingom môžeme očakávať stále viac vizuálne atraktívnych eventov, na ktoré budú influenceri pozývaní. Zámer je zrejmý – lahodiť oku instagramovému.
#11 User-generated content ako neodmysliteľná súčasť marketingovej stratégie (again and again)
User-generated content – ďalší buzzword, ktorý je však potrebné spomenúť. Online WOM bude ešte dôležitejšie ako kedykoľvek predtým. Všetci správcovia sociálnych sietí by sa mali snažiť fanúšikov/zákazníkov stimulovať k tvorbe vlastného obsahu spojeného so značkou. Stimulácia a následné využitie užívateľského obsahu by malo byť neodmysliteľnou súčasťou (online) marketingovej stratégie.
Tip: Prečítajte si rozsiahly článok o efektívnosti využívania užívateľmi tvoreného obsahu.
#12 V koľkých FB skupinách ste, toľkokrát ste človekom
Facebook sa bude potichu vracať k účelu, pre ktorý vznikol – teda k združovaniu ľudí, nadväzovaniu nových priateľstiev a udržiavaniu kontaktov. Facebookové skupiny budú silnejší marketingový nástroj ako kedykoľvek predtým.
Všetci sa stávame členmi FB skupín úplne dobrovoľne – pretože chceme. Chceme byť súčasťou komunity, chceme nasávať nové informácie, inšpirovať sa, vzájomne sa motivovať, zdieľať zaujímavosti alebo vlastný obsah. Sme cestovatelia, marketéri, hráči videohier, pekári a kuchári, vášniví milovníci kávy. Sme súčasťou komunity, ktorej obsah nás baví a o ktorom vieme a chceme vedieť (bez toho, aby sme zaň museli platiť).
Tipy:
- Nenechajte si ujsť Facebook Communities Updates.
- Našli sme 40 facebookových skupín pre marketérov. Poznáte ich všetky?
Aby ste sa udržali stále up to date, nezabudnite sledovať náš vlog Novinky z onlajnu, v ktorom každý mesiac prinášame tie najpodstatnejšie novinky a zaujímavosti z rôznych sfér online marketingu (social, PPC, e-commerce, SEO a ďalšie).
Aké trendy v marketingu na sociálnych sieťach pre rok 2019 očakávate vy?