eVisions.cz

SEO míľniky v roku 2018

Február 2018: Nový prepočet metriky DR v nástroji Ahrefs

 

Ak pravidelne sledujete blog Ahrefs, mohli ste si začiatkom februára prečítať článok od Tima Soula, v ktorom zmenu odôvodňoval.

DR je skratka pre metriku Domain Rating a používa sa najčastejšie pri porovnávaní sily domény z hľadiska off-page (hodnota je v rozmedzí 0-100, čím vyššie tým lepšie). Prečo sa táto metrika pozmenila?

Pokiaľ už predtým mala doména DR 100, nemohla sa ďalej posúvať, konkurenti však áno. Aby sa domény dali lepšie porovnávať medzi so sebou, muselo dôjsť k zníženiu hodnotenia najsilnejších domén a tým pádom aj tých ostatných, ktoré neboli také kvalitné.

Ďalším dôvodom bola tiež potreba prečistiť databázy, ktoré Ahrefs má, a lepšie domény rozomlieť do viacerých štruktúr. Pre predstavu, ide o zhruba 174 miliónov domén.

Hlavné hodnotiace metriky pre DR sú vo finále skoro rovnaké ako predtým, ale upravila sa škála a domény sa viac rozložili do dynamických vrstiev od 0-100.

Zdroj – Ahrefs blog

Marec 2018: Seznam update vyhľadávacieho algoritmu

Tento update nám veľkú radosť neurobil. S informáciou prišiel Seznam ku konci februára na blogu v článku Posun v relevanci vyhledávaní. Výhodou však bola možnosť si túto zmenu vyskúšať cca týždeň dopredu v Seznam Beta vyhľadávaní.

Osobne som presvedčený, že to v Sezname spustili už skôr, a testovali to. Už koncom januára som zaznamenal pekný „Seznam dance“, a pozície skákali naozaj pekne. Reč je o pohyboch meraných fráz, ktoré sme dlhodobo merali v Collabimu. Čakal som týždeň, dva, či sa to ustáli, a nič. Vo februári som to už riešil s technickou podporou Seznamu, avšak komunikácia to bola náročná a nič som sa vlastne nedozvedel.

Oficiálne nový algoritmus vypustili do sveta 8. marca. Ďalšie zmeny sme evidovali ešte v apríli, takže mohlo ísť o viac fáz.

Zdroj – interné údaje z Collabimu

Z hľadiska SEO sa organické výsledky v SERP-e posunuli ešte nižšie, takže tým kleslo aj CTR. Podľa vyjadrenia Seznamu sa update zameriaval hlavne na tieto 3 oblasti:

Ďalšia vec, ktorá ovplyvnila SERP, je možnosť vytapetovať výsledky vyhľadávania iba jedinú doménou, čo považujem skôr za krok dozadu.

Marec 2018: Google Mobile First Index

Marec bol na zmeny vskutku štedrý. Nižšie je screen dlho očakávanej informačnej správy z Google Search Console v rámci GMFI:

 

Mobilné vyhľadávanie sa nesmie podceňovať, ale to neznamená, že ak nemáte responzívny web, tak pre vás hra skončila. Ide len o odporúčanie od Googlu, aby ste mali mobilný web v poriadku, to znamená aktualizovaný, rýchly a ideálne aj v rovnakom rozsahu ako ten desktopový. Ak nemáte mobilný web vôbec riešený, prichádzate tým o ďalší potenciál.

To hlavné, čo z aktualizácie vyplýva, je, že Google bude mať dva indexy stránok – pre desktop a pre mobil – a výsledky vám bude ukazovať podľa toho, odkiaľ na neho budete pristupovať. Mobilný web preto odporúčam mať kvalitný, pretože na pomyselných miskách váh je už podľa mňa veľmi blízko, ak nie na rovnakej úrovni, desktopu. Ak mobile index nenájde vaše stránky vo svojom indexe, váš web bude brať z desktopového indexu a ten nemusí byť tak uprednostňovaný ako mobilný.

Máj 2018 – Ďalší update Seznam algoritmu

Tento update sa tiež týkal vylepšenia výsledkov v SERPe, podľa Seznamu z dôvodu kvalitnejšieho pochopenia a vyhodnotenia hľadaného výrazu. O tejto novinke nás opäť informoval na svojom blogu ku konci mája v článku Vylepšení komponenty pro spracování dotazu.

Približne 2 týždne po publikácii tejto novinky sme mali možnosť pýtať sa na update priamo vývojárov vyhľadávača Seznam na SEO restarte, kde hovorili o tom, na čo sa máme pripraviť a na čo sa môžeme tešiť. Hoci prednáška nepatrila k tým najlepším, z ich odporúčaní sa dali vydedukovať tieto 3 hlavné poznatky:

Máj 2018: Nové nariadenie GDPR

Táto téma sa dotkla celého online marketingu a bolo prebraná už zo všetkých strán, preto nebudem zachádzať do detailu. V rámci SEO išlo skôr len o pár drobných úprav, medzi tie najpodstatnejšie patrili:

Máj 2018: Zmena dĺžky meta popiskov na Googli

Je to tak trochu začarovaný kruh. Minulý rok okolo decembra Google predĺžil meta popisky (na cca 320 znakov), aby ich ani nie o pol roka neskôr zasa skrátil. V skutočnosti nikde presne nenájdete, koľko znakov, resp. pixelov, sa vám pod titulkom prepíše, pretože sa to neustále mení.

Aby sme to mali ešte zaujímavejšie, meta popisky na Sezname si idú svoje vlastné pravidlá:

Ak trávite veľa času optimalizovaním meta popiskov pre každú stránku, tak pamätajte, že táto úprava nemá priamy vplyv na SEO. Má iba sekundárny efekt v rámci väčšieho potenciálu CTR, pretože sa napríklad hľadaná fráza v popisku zvýrazní a pod. A stále platí, že meta popisky píšete nielen pre robotov, ale hlavne pre ľudí.

Júl 2018: Google Speed Update

 

Už s polročným predstihom Google upozorňoval na nový júlový update v rámci vyhodnocovania stránok a ich zobrazovania vo výsledkoch vyhľadávania. Nemusíte však prepadať panike, ani keď nemáte ultra rýchle načítanie webu.

Update a jeho vyhodnocovanie (jeden z rankujúcich faktorov) sa týka najmä mobilov. Tento faktor Google rieši na desktopoch už od roku 2010 a doteraz nešlo o nič zásadné. Update mohlo postihnúť iba naozaj veľa pomalé weby a upozornenia ste prípadne dostali v podobe správy v GSC. Nehrozila vám teda žiadna radikálna zmena zo dňa na deň.

Pre mobily je to však veľmi aktuálna téma. Ponúka sa tu aj možnosť využívať AMP (Accelerated Mobile Pages), ale s tým by som bol opatrný, pretože táto technológia má svoje pre a proti. Okrem pozitíva v podobe raketovej rýchlosti je tu aj negatívum – Google si sám poupraví váš obsah na stránke a vy nemáte šancu to ovplyvniť. Ďalšie problémy môžu nastať v rámci nastavení kanonických tvarov alebo odovzdávanie link juice medzi desktopom a mobilom.

Podľa mňa AMP dáva zmysel, ak ide o veľmi veľký web alebo iba časť, kde sa každý deň vyskytuje veľa nového obsahu (napr. blog, aktuality a pod.). Vždy by ste sa ale mali zamerať na tvorbu rýchleho a kvalitného webu tak, aby vám s tým Google nemusel pomáhať.

August 2018: Google Medic Update

 

Na začiatku augusta Google spustil algoritmus, ktorý sa veľmi nepodaril. Skoro každé dva týždne sa stávalo, že skákali pozície a traffic, takže ešte v októbri vypustili do sveta Medic Update verzia 2 ako záplatu na to, čo sa v prvej verzii príliš nepodarilo.

Novým algoritmom boli postihnuté najmä finančné weby, weby zaoberajúce sa zdravotnou starostlivosťou alebo hráčske weby (gambling), a to v globálnom meradle.

O čo sa hlavne išlo? Update sa týkal hlavne webov, ktoré nemali kvalitný obsah, mali veľa spamu alebo reklám. Ak sa tento problém týkal aj vášho webu, mohlo sa to prejaviť radikálnym poklesom návštevnosti a s tým aj prepadom pozícií na Googli.

Postih sa dotkol najmä stránok, ktoré Google označuje ako YMYL (Your Money Your Life). Ide o stránky, ktoré sú nekvalitné obsahom a často môžu mať negatívny vplyv na životné situácie jedinca a jeho rozhodovanie.

Google sám tento nový algoritmus oficiálne nepomenoval, bol to až Barry Schwartz, uznávaný SEO odborník. Názov odvodil od dôsledkov updatu, ktoré sa týkali hlavne zdravotných a fitness webov.

 

Ak budete od Googlu požadovať návrat do pôvodného stavu, odpovie vám, že máte robiť kvalitný obsah a riadiť sa skratkou E. A. T. (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). „Robiť kvalitný obsah“ už počúvame pár rokov a v tomto prípade nejde len o klišé.

Nezabúdajte ani na také drobnosti, ako je rýchlosť webu, užívateľská prívetivosť, priechodnosť a podobné faktory, ktoré ovplyvňujú zaujímavosť webu ako pre užívateľov, tak aj pre roboty.

Október 2018: Reportovacia mánia v Google Data Studio

 

Ide o veľmi trendy a aktuálnu tému, s ktorou sa rada pochváli každá agentúra. Google Data Studio poskytuje interaktívne reportovanie, ktoré umožňuje prepojenie rôznych nástrojov (GA, GSC, Supermetrics, Google Sheets, Collabim a iné). Prínos je predovšetkým v tom, že nie je potrebné prechádzať a prihlasovať sa zvlášť do jednotlivých rozhraní, ale môžete mať všetky dáta spolu a vždy online.

Ak by vás zaujímalo, ako taký ideálny report vyzerá a aké má obsahovať informácie, prečítajte si článok nášho kolegu Petra Hlaváča Čo by mal obsahovať ideálny SEO report?

Z pozície SEO sa vo finále nič nemení, ide najmä o uľahčenie a možnosť mať lepší prehľad nad online aktivitami.

Október 2018: Testovanie dvoch rozšírení vo výsledkoch vyhľadávania

Reč je o tzv. featured snippet, ktoré sa na desktope začali zobrazovať nedávno hneď dva pod sebou. Na mobiloch už toto testovanie prebiehalo a organické výsledky to posunulo neskutočne nízko.

 

Na druhú stranu, ak sa dostanete na túto nultú pozíciu s vaším obsahom, môžete si gratulovať, vaše CTR pravdepodobne porastie do nebeských výšin. Ahrefs testoval mieru prekliku v prípade, že ste na prvej pozícii v organických výsledkoch vyhľadávania s a bez featured snippet.

Toto je tiež pravdepodobne cesta, ktorou sa SEO bude v budúcnosti uberať, pretože ich prítomnosť v SERPe je z roka na rok výraznejšia. Inšpiráciou nám môže byť SERP v USA. Tento pokrok nezastavíme, čo je v zásade dobre, pretože to vedie k väčšiemu dôrazu na kvalitu obsahu.

Na druhú stranu to povedie k tomu, že miera prekliku na organické výsledky bude oveľa menšia. Užívateľ dostane dostatok informácií už v samotnom SERPe a nebude tak mať potrebu klikať na detaily.

November 2018: Page Speed Insights

Toto vylepšenie sa týkalo najmä nástroja Lighthouse, pretože Google predtým dáta ťahal z prehliadača Google Chrome. Vyhodnotenie sa meria zvlášť pre mobily a desktopové verzie webu.

Šesť základných vyhodnocovacích metrík:

Hlavný prínos nie je len kontrola rýchlosti webu, ale aj odporúčania od Googlu, vďaka ktorým budete vedieť, na čo je vhodné sa viac zamerať.

Zoznam noviniek z roku 2018 by mohol byť ešte ďaleko obsiahlejší, ale verím, že som vypísal tie najdôležitejšie a najzaujímavejšie. Ďalšie menšie novinky sa týkali dĺžky titulkov, dvadsiateho výročia založenia Googlu, testovania výsledkov SERPu bez organicu, carouselový náhľad videí a mnoho ďalšieho.