Čo predchádza každému skvelému textu? Správne, dôkladná rešerš. A to nielen vtedy, keď máte písať o kamiónoch alebo stavbe domu, hoci sa vám v živote nepodarilo postaviť ani hrad z piesku, ale aj v prípade, že tému poznáte ako vlastné topánky. Alebo si to aspoň myslíte.
Rešerš vs. reálna práca
Rešerš je bezchybná vec a mnohokrát vás dokáže poriadne nakopnúť alebo inšpirovať, keď sa vám práve nechce písať. Často vás natoľko unesie, že vám nakoniec zaberie viac času ako samotné písanie. Nekonečnému hľadaniu informácií a zdrojov môžete predísť tým, že si vopred určíte, koľko času by ste zháňaniu podkladov mali venovať. Niekedy stačí tému poznať len povrchovo, napríklad pri písaní krátkeho PR článku, akonáhle však textujete web alebo tvoríte článok na blog, vyžaduje si to tému preštudovať dôkladnejšie a vcítiť sa do cieľovej skupiny.
Najlepší zdroj informácií? Klient a jeho zákazníci
Ešte skôr ako sa pustíte do rešerše, skúste o danom produkte alebo službe vyžmýkať čo najviac kľúčových informácií a podnetov od klienta, prípadne jeho zákazníkov. Predsa len, tí vedia najlepšie, ako produkt alebo služba funguje, v čom je dobrý, alebo naopak, v čom potrebuje vylepšiť. Najužitočnejšie informácie získate správnymi otázkami:
- Aký problém zákazník rieši predtým, ako si produkt alebo službu zakúpi?
- Čo mu produkt alebo služba prinesie?
- Prečo nedá prednosť konkurencii?
- Čo mu na produkte alebo službe vyhovuje a čo mu naopak vadí?
Stručný a jednoduchý dotazník poslaný klientovi alebo jeho zákazníkom vám ušetrí množstvo práce a varenia z vody. Pri dlhodobej spolupráci to berte ako nevyhnutnosť. Výborne vám poslúžia aj zákaznícke recenzie, ktorých na internete nájdete hŕbu, a to ako pozitívnych, tak aj negatívnych. Akonáhle totiž v texte zmienite nedostatok, hoci aj drobný, pôsobí to oveľa dôveryhodnejšie než prílišné vychvaľovanie zdanlivo dokonalého produktu.
Dôveryhodné zdroje
Predpokladám, že za strýkom Googlom a múdrou tetou Wiki si po radu zájdete aj bez toho, aby vás niekto nasmeroval. Skúste ale zaklopať aj na dvere voľne prístupného vyhľadávača Google Scholar, ktorý indexuje texty a metadáta z odbornej literatúry, štúdií, výskumov či edukačných portálov. Osvedčenou klasikou sú aj diplomové alebo dizertačné práce.
Diskusie, fóra a Modrý koník
Podľa mňa neexistuje téma, ktorú by už dávno nerozoberali mamičky na Modrom koníkovi alebo Mimibazáre. Využite to – čítajte si diskusie, prechádzajte fóra, komunitné portály a vyzobte si to podstatné. Týmto spôsobom ľahko odhalíte, čo sa v súvislosti s danou témou najviac rieši a čo ľudí trápi. Veľa sa dozviete aj z najčastejšie kladených otázok (FAQ), či už na webe klienta alebo jeho konkurencie.
Čerpajte inšpiráciu z videí
Nech už píšete o akejkoľvek téme, nie vždy máte možnosť si jej predmet reálne ohmatať. Preto odporúčam nespoliehať sa len na textový obsah, ale zahrnúť do svojej rešerše aj videá. Najmä pri technicky náročnejších odboroch si o danej problematike urobíte oveľa jasnejšiu predstavu, keď sa s ňou zoznámite prostredníctvom videí. Na YouTube navyše nájdete naozaj všetko a behom chvíľky tak zistíte, ako prebieha montáž plastových okien alebo ako sa vyrábajú nanovlákna.
Vyzvedajte u kolegov alebo známych
Paradoxom je, že kľúčové informácie, ktoré dlho a zložito zháňate, máte často priamo pod nosom. Raz som mala klienta zaoberajúceho sa okrem iného aj predajom horolezeckých lán, takže aby články za niečo stáli, neostávalo mi nič iné, ako sa naplno vžiť do úlohy horolezca. A práve v týchto chvíľach maximálne oceníte svoju kolegyňu – horolezkyňu, ktorá vám na pracovný stôl vyskladá celú svoju horolezeckú výbavu a ochotne a s nadšením vás zasvätí do princípov fungovania vklínencov, friendov či cepínov. Vďaka Marti!
Dôveruj, ale preveruj
Ako už to tak býva, nie všetko, čo je na internete napísané, je aj pravda. To, že v piatich rôznych článkoch nájdete tú istú informáciu, z nej ešte nerobí fakt. Základom úspechu je preto myslieť kriticky.
Pri overovaní informácií vám postačí položiť si pár základných otázok:
- Môžem si byť 100 % istý á, že je to pravda?
- Čím to preukážem alebo podložím?
- Ako veľmi spoľahlivý je daný zdroj?
- Ako ťaží z informácie jej šíriteľ?
- Existuje aj druhá strana mince?