eVisions.cz

Najväčší zabijaci webového obsahu (a konverzií). Na čo si dať pozor?

Home Page alebo Vitajte, ďakujeme, že ste prišli

Buďme k sebe úprimný, naozaj je nutné zákazníkov na vašich stránkach vítať? A nemusíte im ani ďakovať, že zavítali na váš e-shop, ktorý ponúka obrovský výber všetkého možného. Je síce pekné, že ma vítate na webe, ale keď prídem do kamennej predajne, nemusím sa dočkať ani jednoduchého „Dobrý deň“.

Zbavte sa celého uvítania a ďakovania za návštevu. Zákazník predsa vie, že je na vašich stránkach aj bez toho. Neplytvajte priestorom a choďte rovno k veci. Čo u vás zákazník dostane? Čo mu ponúkate? Ak vyrábate postele alebo predávate matrace, čo takto namiesto „Vitajte na našich stránkach. Ponúkame XY matracov,“ radšej napísať „Najlepší spánok široko ďaleko“.

Výstižný claim alebo pár slov o tom, čo ste zač, ktoré zákazníka navnadia na ďalšie prechádzanie webom, sú omnoho lepšie než bezobsažné a neosobné privítanie.

Favi.cz na to ide stručne a výstižne. Hneď viete, kto to je, čo ponúka a ako vám pomôže.

O nás alebo Sme mladý, dynamický a rýchlo rastieme

Jasné, ale čo to vlastne znamená? Dnes je mladý a dynamický každý druhý. Na stránke „O nás“ by ste si mali dať záležať. Keď k vám na stránku prídem ako nový zákazník, chcem vedieť, kto ste, čo robíte, ako to robíte a prečo to robíte. A to, že ste mladá a dynamická firma nikomu nič nepovie.

Než sa pustíte do písania, skontrolujte si, že viete, kto je vašou cieľovou skupinou, teda, že poznáte svojho zákazníka, viete, čo od vás bude očakávať, po čom túži a aké má problémy. Že to ale predsa nie je o vás? Bingo. Stránka „O nás“ je vlastne o zákazníkovi. Práve ten musí zistiť, prečo by u vás mal nakúpiť. Povedzte mu o výhodách, ktoré u vás získa. Buďte ale úprimní a neklamte.

Môžete  do toho zapojiť príbeh písaný svojím jazykom alebo pokojne históriu firmy a jej míľniky. Vždy ale buďte stručný. Slohovú prácu o desaťtisíc znakoch nikto čítať nebude. Nebojte sa využiť grafiku, timeline, infografiku a fotky.

Prstene Rýdl majú napríklad stránku O nás napísanú majiteľom a vy tak máte predstavu, kto za tým všetkým stojí.

Máte príbehy spokojných zákazníkov? Sem s nimi. Ja osobne si ich vždy rada prečítam, pretože mi toho povedia najviac. Sympatie si získate aj predstavením samých seba. Ukážte ľuďom, kto za firmou stojí. Len, prosím, vynechajte superlatívy typu „Sme lídrom trhu“, „Sme špička“ a podobne.

Vás, alebo vás, či dokonca teba?

Tiež máte osýpky z toho, keď na vás v e-shope hneď na prvej stránke pozerá veta: „Vítame Vás na našich stránkach. Máme pre Vás všetko, po čom Vaše srdce túži“? To už je predsa len trochu veľa.

Veľké V používajte len vo formálnej komunikácii. Na webe to skutočne nie je nutné.

Výber medzi tykaním a vykaním záleží na tom, aká je vaša cieľová skupina. Ak sú to teenageri, pokojne tykajte. V opačnom prípade vykaním nič nepokazíte. Avšak vykanie s veľkým V si nechajte skôr do komunikácie v e-maile, v správach na Facebooku alebo v personalizovaných newsletteroch, kde bude funogvať ako vyjadrenie úcty. Pri použití veľkého V aj vo webových textoch je to tiež akýmsi vyjadrením úcty ku klientovi (často ho využívajú najmä banky alebo právnické spoločnosti), no dnes môže pôsobiť príliš strojene a zákazník vám tú úctu jednoducho nemusí zobrať.

Kedy teda písať Vy a kedy vy?

Použitie veľkého V síce nie je chybou, ale dnes už sa to z internetového sveta vytráca a niektorí ľudia sú schopný vás kvôli použitiu veľkého V v textoch na webe ukameňovať. Nech už ale zvolíte akýkoľvek variant, svoje rozhodnutie aplikujte všade, aby ste nemali v jednom texte veľké V a v druhom malé.

Predajte to alebo Produktové popisy

Stručné popisy produktu v odrážkach, ktoré vám nič nepovedia, od nákupu skôr odradia než naopak. Nehovorím, že by ste mali písať dlhé texty o tom, ako je ten či onen produkt skvelý, ale trocha korenia tomu neuškodí.

Na internete si produkt nemôžete zobrať do ruky a prehliadnuť si ho, práve preto je tu popis. Ak bude stručný a nič nehovoriaci, veľa to zákazníkovi nepomôže. Nedajbože, ak chýba úplne. Keď si vyberáte oblečenie, chcete vedieť, z akého je materiálu, aké sú jeho rozmery či ako ho máte prať. Atraktívne popisy sú dôležité, často k vám totiž zákazníci prídu z vyhľadávača práve cez nejaký produkt. Keď v popise nájdu odpoveď na to, čo hľadajú, pravdepodobne u vás nakúpia.

V popise predávajte riešenie, vypichnite výhody a nebojte sa emócií. Nezabúdajte ani na CTA (tzv. Call to Action je výzva k akcii, ktorú chcete, aby zákazník na vašom webe urobil, napríklad, aby nakúpil cez tlačidlo „Vložiť do košíka“ alebo aby vám zavolal). Takto robí popisy napríklad Mixit.cz.

Na základné parametre ale myslite tiež. Uveďte ich na konci popisu v odrážkach. Nezabúdajte, že vaším cieľom je presvedčiť zákazníka k nákupu. Rozprávajte príbeh a „prinúťte“ zákazníka uveriť, že sa bez vášho produktu nezaobíde.

Popis produktu by mal byť stručný, ale určite nie nudný. Nebojte sa použiť humor alebo vlastnú skúsenosť. Nech je vidieť, že za textom nestojí žiadny robot, ale človek z mäsa a kostí. Ku každému produktu sa snažte vytvoriť originálny text, nikto nemá rád robotické kopírovanie. Originalitu navyše ocenia aj vyhľadávače.

Píšte pre svojich zákazníkov

Obsah píšete pre širokú verejnosť. Preto sa, aj v prípade, že máte odborný web, snažte vyhýbať zbytočne zložitým a vysoko odborným popisom služieb alebo produktov, ktoré ponúkate. Myslite na to, že na váš web môže zablúdiť aj niekto z radov obyčajných smrteľníkov a keď naňho budete hovoriť jazykom, ktorému nerozumie, dlho sa u vás nezdrží.

Vždy sa všetko snažte vysvetliť čo najzrozumiteľnejšie. Keď budete popisovať , čo robíte alebo čo ponúkate a prečo je to tak super, používajte jednoduchý jazyk. Áno, ide to aj v prípade odborných služieb či technologicky zložitého produktu. Jednoducho povedané, píšte jazykom zákazníka.

Ach, tá slovenčina

Máte na webe vymazlené popisy produktov, vyšperkovanú stránku „O nás“ aj blog, z ktorého sa všetci posadia na zadok? To je super. Teda ak v textoch nemáte chyby. Stať sa to môže, nikto nie je bez chyby, ale pokiaľ zákazník uvidí chybu v každej druhej vete, mnoho dôvery k vám to v ňom určite nevyvolá.

Na gramatiku a pravopis si dávajte naozaj pozor. Ak nemáte korektora, dajte text aspoň prečítať viacerým ľuďom. Nie nadarmo sa hovorí „viac očí viac vidí“.

Nielen gramatika a pravopis robia z dobrého textu skvelý text. Mal by byť dobre spracovaný aj graficky.Používajte odrážky, nadpisy, tučné texty a kratšie odstavce. Nikto nechce čítať dlhý nudný text, ktorý je navyše úplne bez formátovania a zlieva sa do jedného bloku. Myslite, na to, že ľudia zo všetkého najskôr skenujú stránku a text očami. Ak ich nič nezaujme, odídu. Vďaka správnemu formátovaniu a grafickej úprave ale zákazník na prvý pohľad pozná, čo mu daný text prinesie a či má preňho zmysel obetovať mu ďalších pár minút svojho času.

Zvoľte si štýl, ktorým budete texty písať a držte sa ho. Ak je web nejednotný – jeden článok je odborný a ďalší príliš uvoľnený, potenciálneho zákazníka to môže odradiť.

A čo by ste si z toho všetkého mali zobrať?