Spoluprácu sme odštartovali vo februári roku 2019 hĺbkovou analýzou SEO príležitostí. Organické vyhľadávanie pre hlavné frázy v danom segmente Dáme Jídlo z veľkej časti pokrýva, a tak sme sa pri analýze príležitostí nezamerali len na segment rozvozu jedla, ale analyzovali sme food segment ako taký, teda všetky možnosti, kedy používateľ hľadá akékoľvek informácie o jedle.
Veľký SEO potenciál sme videli v rozšírení webu Dáme Jídlo na komplexnejšieho „sprievodcu“ vo food segmente. Z vyhľadávacích dotazov sme usúdili, že v niektorých frázach panuje silný substitučný efekt a zámer používateľov sa tak môže ľahko zmeniť pomocou obsahu.
Ciele spolupráce
Cieľom našej spolupráce bolo navýšiť organický traffic aj v ďalších častiach food segmentu, ktoré v rámci frameworku STDC patria už skôr do fáze SEE. Články o jedle, surovinách, zdravom stravovaní a recepty patria k najhľadanejším segmentom českého internetu a skrýva sa v nich obrovský potenciál k osloveniu širšej cieľovej skupiny. Tvoriť blog, ktorý sa bude točiť okolo jedla, bol preto ďalší krok vpred. A tak sme začali pripravovať základné ingrediencie pre tvorbu blogu – analýzu kľúčových slov a publikačný plán.
Ako sme upiekli publikačný plán?
1. Obsahová analýza konkurencie
Pri zostavovaní publikačného plánu si musíte zo všetkého najskôr ujasniť, čoho chcete blogom dosiahnuť, aký typ obsahu chcete tvoriť a pre koho. Nám bol účel blogu pre Dáme Jídlo jasný: zvýšiť organickú návštevnosť a osloviť iným obsahom stávajúce aj nové cieľové skupiny. Ďalším odrazovým mostíkom pre nás bola rozsiahla obsahová analýza konkurencie a samozrejme analýza kľúčových slov. Zanalyzovali sme, aký obsah tvorí konkurencia, na aké kľúčové slová sa zobrazuje vo vyhľadávačoch a ako konkurenčný je daný obsah.
Zhrnuté a podtrhnuté: po tomto hĺbkovom bádaní sme získali cenné dáta, ktoré nám ukázali základné obrysy publikačného plánu.
2. Tvorba persón
Aby bol blog Dáme Jídlo pre čitateľov presne podľa ich gusta, potrebovali sme vedieť, pre koho vlastne budeme písať. S konkrétnou predstavou čitateľa sa pracuje vždy lepšie, a preto sme si už v úvodnej fáze príprav publikačného plánu vytvorili štyri persóny. Každú z nich sme si definovali meno, demografickými údajmi, túžbami aj obavami a samozrejme tiež typom obsahu, ktorý ju bude zaujímať. K jednotlivým persónam sme si zároveň vytvorili model SEE-THINK-DO-CARE.
3. Výber tém
Hneď potom sme sa pustili do samotného výberu tém. Aby sme si vytvorili komplexný pohľad na všetko, čo sa točí okolo jedla, čerpali sme inšpiráciu, kde sa dalo. Prelistovali sme desiatky kuchárok aj scrollovali kulinárskymi skupinami na sociálnych sieťach. A výsledok? Celkom 160 tém rozdelených na päť hlavných kategórií, v ktorých si na svoje príde široká skupina zákazníkov Dáme Jídlo.
- Základnými piliermi publikačného plánu sú nadčasové recepty, ktoré na blog konštantne privádzajú organickú návštevnosť.
- Články s postupmi a návodmi potom tvoria univerzálny balíček obsahu, ktorý poteší všetkých kulinárskych nadšencov aj začiatočníkov v kuchyni.
- Články o jedle a surovinách zase patria k tým najobľúbenejším pre čitateľov, ktorí sa na blog vracajú.
- Okruh tém o zdravom stravovaní predstavuje mix inšpirácie, ako jesť zdravo, a napriek tomu chutne.
- Aktuality sú potom dôležitou esenciou každého blogu. Obzvlášť toho o jedle. Snáď každý milovník jedla chce byť totiž neustále v obraze.
Postup pri tvorbe článkov
Tvorba kvalitného publikačného plánu je ako pečenie domáceho chleba. Blogový článok, rovnako ako kvások, potrebuje svoj čas. Každému textu, ktorý pre Dáme Jídlo tvoríme, predchádza dôkladná rešerš, aby sme mohli ísť skutočne do hĺbky a priniesť tak čitateľom zaujímavý obsah s pridanou hodnotou, ktorý im utkvie v pamäti. Ideálny blogový článok by mal pritom zaujať nielen čitateľa, ale tiež vyhľadávače. K tomu je zase nutná práca s relevantnými kľúčovými slovami.
A nakoniec – žiadnemu článku na firemnom blogu nesmie chýbať jasné a výstižné call-to-action. Pre blog Dáme Jídlo sme rovno navrhli CTA button, ktorý nám pomáha merať, koľko ľudí z blogu skutočne odíde na web.
Na blogu sa publikovalo asi 20 nových článkov mesačne. Každý článok sme si s Dáme Jídlo odsúhlasili, aby sme mali istotu, že blog smeruje rovnakým smerom ako celá značka. A návštevnosť blogu pomaly, ale isto rástla.
Najúspešnejšie články a ich základné ingrediencie
Článok o tom, ako uvariť dokonalú ryžu, sa dlhodobo drží na špičke tých najčítanejších vôbec. A čo je jeho základnou esenciou úspechu? Receptov a rád spojených s ryžou sú síce na internete stovky, aj túto stokrát opísanú tému ale vždy môžete uchopiť lepšie a obsiahlejšie. My sme sa zamerali na to, aby článok ponúkal prepracovaný postup varenia ryže vrátane základov, ako je výber hrnca, správny pomer vody a ryže alebo prehľad odlišností jednotlivých odrôd. Základné postupy totiž patria k tým vôbec najvyhľadávanejším.
Kvalitný obsah ocenili čitatelia aj vyhľadávač Google. Detailne opísaný návod, ako uvariť ryžu, posunul článok na nultú pozíciu a dostal ho do tzv. featured snippets. Výsledok vo featured snippets vás odlíši od konkurencie a zvýši povedomie o vašej značke.
Ako sa dostať do featured snippets?
- Featured snippets sa spravidla tvorí na dotazy kto, čo, kedy, kde a prečo. Aby sa článok na nultej pozícii objavil, musí na danú frázu obsahovať presnú a kvalitnú odpoveď.
- Článok musí dávať zmysel aj v HTML dokumente. Pracujte preto s nadpismi, odrážkami alebo číslovaním.
- Kľúčové slovo dajte do titulku aj nadpisu.
Ako sme vyhodnocovali obsah
Obsah blogu nejde zlepšovať bez vyhodnocovania. Každý mesiac sme sa ponorili do Google Analytics a Search Console a pomocou dát sledovali trendy, analyzovali, ktoré témy fungujú a ktoré menej. Pri bežných metrikách, ako je počet návštev alebo zdroje návštevnosti, sme sledovali aj čas strávený na stránke alebo mieru dočítania.
Ako sme doladili menej prosperujúce články
Na základe dát sme sa pustili do revízií článkov s nižšou čítanosťou. Pri každom blogu je totiž dôležité nielen nové články tvoriť, ale tiež optimalizovať tie stávajúce. Či už pridaním ďalších kľúčových slov, výmenou titulkov, doplnením odkazov, vylepšením vizuálu alebo rozšírením obsahu. To všetko môže vrátiť menej funkčný článok na blogu späť do hry a posunúť ho na predné priečky vyhľadávania.
Výsledky spolupráce na blogu
Od mája 2019 sme na blogu publikovali celkom 140 článkov, ktoré si prečítalo cez 126 000 čitateľov z organického vyhľadávania. Výsledky na blogu neboli vidieť hneď a návštevnosť sa prirodzene zvyšovala s množstvom publikovaných článkov. Za 16 mesiacov spolupráce sa nám potom podarilo prekročiť hranicu 20 000 návštev za mesiac.
10 dôvodov, prečo má zmysel tvoriť firemný blog
- Tvorbou kvalitného obsahu zvýšite organickú návštevnosť svojho webu.
- Pokrytím relevantných kľúčových slov zlepšíte svoje pozície vo výsledkoch vyhľadávania bez platenej reklamy.
- Vybudujete si hlbší vzťah so zákazníkmi.
- Zvýšite brand awarness svojej značky.
- Podporíte predaje svojich produktov či služieb.
- Získate náskok pred konkurenciou.
- Upevníte svoju pozíciu experta v odbore.
- Čiastočným predaním know-how a tipov posilníte dôveryhodnosť svojej značky.
- Vytvoríte si komunitu.
- Získate atraktívny obsah pre sociálne siete aj newsletter.
8 dôvodov, prečo blog zveriť práve nám
- Blog aj jeho obsah prispôsobíme na mieru vašej cieľovej skupine aj obchodnej stratégii.
- Získate obsah, ktorý plní ciele: privádza organickú návštevnosť, obsadzuje predné pozície vo vyhľadávaní či je konverzný.
- Nastavíme vhodný tón komunikácie, štruktúru aj vizuál článkov.
- Pri tvorbe článkov vždy vychádzame z dát.
- Vybudujeme okolo vášho blogu komunitu čitateľov.
- Tvoríme pútavé a zároveň optimalizované články, ktoré zaujmú čitateľa aj vyhľadávače.
- Poradíme si s akýmkoľvek odporom, napríklad aj technickým.
- Články pravidelne vyhodnocujeme, analyzujeme a revidujeme.